onsdag 12 januari 2011

Rättssäkerhet..

Får se vad den här dagen har att bjuda..
Tycker det börjar bli dags nu för någon ivrig arbetsgivare att feedbacka någon av mina ansökningar jag distribuerat. Tills vidare få jag som IT-pedagog jobba på att förkovra mig i ett av mina favoritämnen.. att testa internets funktioner och reflektera över fenomenet internet.

Jag har andra saker att ägna hjärnverksamheten åt också. Rättssäkerheten är ett sånt ämne. Ordet rättssäkerhet får tankebanorna att ringa in ämnesområdet till domstolsväsendet och det skydd den enskilde har när man ska ställas inför rätta..det är i alla fall den förklaringen jag får när jag frågar människor i omgivningen vad ordet rättssäkerhet betyder.

Rättssäkerhet innebär att det finns en Rättsordning som ger individen skydd mot övergrepp från samhället och andra individer; i denna rättsordning ingår juridisk trygghet och att Rättsregler tillämpas förutsägbart och effektivt. I dess mest minimala betydelse innebär rättssäkerheten juridisk Rättvisa.
Källa: Wikipedia 2011-01-12

Så är det alltså.. Enligt www.riksdagen.se innebär rättssäkerhet att alla människor ska vara lika inför lagen.

Varför är det inte så då?..Kan man säga att motsvarigheten till rättssäkerhet är rättslöshet?

När jag Googlar på ordet rättslös får jag träffar som gör mig näst intill deprimerad.."rättslöshet är norm på svenska arbetsmarkanden" tex...

Jag tänker också.. utgår alla våra svenska myndigheter från att vi samhällsmedborgare vet hur vi ska göra för att omfattas av rättssäkerheten?

Min uppfattning är att rättssäkerheten inte omfattar alla!! Det finns "luckor" i regelverken som gör att vissa samhällsmedborgare ställs utanför eller inte ryms inom ramen för de regelverk som tillskapats.

3 kommentarer:

  1. Emil Van Den Berg.12 januari 2011 kl. 14:46

    MYCKET bra skrivet kära mamma! du har helt rätt i det du skriver.. o jag är stolt över min moder som ser luckorna i detta systemet. som så många andra inte gör!

    Älskar dig!
    Emil.

    SvaraRadera
  2. Älskar Dig också <3..Tack!

    Mamma

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera