lördag 23 april 2011

112 om du är i behov av AKUT hjälp..

och då snackar vi ju inte om hjälp som att rensa rabatterna eller gå och köpa mjölk utan i AKUTA tillstånd som gäller liv eller död.

Kände att jag behövde skriva ett inlägg om ämnet som varit aktuellt den senaste veckan och som kom på löpen i och med att Emil 23 år med brusten mjälte nekades hjälp. Nekades ambulanstransport trots vädjan om att få hjälp i ett tillstånd som krävde AKUT hjälp.

I gårdagens Aftonbladet kunde vi läsa om att det är fler som nekats hjälp med ambulanstransport i AKUTA sjukdomstillstånd. Vännen Nicole berättar bl a om hur hon fick tjata för att få mamma transporterad med ambulans med sprucken tarm..ett livshotande tillstånd där någon sitter i andra ändan på luren och gör bedömningar OM och NÄR svenska folket ska få ambulans..eller inte.

Jag tycker det är bra med medias granskningar av olika samhällstjänster och som ofta när det sker visas att det sällan är isolerade händelser ..eller enstaka fall.

Tragiskt och skrämmande för de drabbade.. så tragiskt för Emils familj och vänner att jag finner inte ord..Emil hade ju inte behövt dö om han hade blivit hörsammad ..helt onödigt!!

Frågan är hur mycket man kan lita på de tjänster som vi betalar för via skattsedeln?

Är det på samma sätt med tjänsten SOS Alarm som med järnvägen? ..jo jag menar det som läggs ut på entreprenad via upphandlingar där naturligtvis pengarna och vinst spelar en avgörande roll för både järnvägen (läs SJ och Trafikverket) och Landstingen, är det möjligen så att vinst och bonusar är viktigare än kvalité och säkerhet?

Hoolabandolas låt “VEM KAN MAN LITA PÅ?” är ju högaktuell i Sverige 2011.

Avslutningsvis måste jag bara sätta frågan på pränt “Hur kan SOS Alarm hänga ut en enskild medarbetare som ansvarig ?”

Även om den nu mordhotade sjuksköterskan gjort fruktansvärt fel så tycker jag det är mycket märkligt att “hänga ut” en enskild medarbetare till förmån för att företaget ska framstå ha ryggen fri!

3 kommentarer:

  1. Det gör ont i mig att läsa dina ord, men det är BRA skrivet! ♥

    SvaraRadera
  2. Tack! och det var bra att du ställde upp i tidningen och berättade din story!
    <3

    SvaraRadera
  3. Tyvärr kommer folk glömma bort det alldeles för fort... :( ♥

    SvaraRadera