måndag 25 april 2011

Påskuppropet Västerås..

klockan 14.00 på Melkertorget här i Västerås gick rubricerad manifestation av stapeln.

SJÄLVKLART var jag närvarande för att manifestera det viktiga budskapet som handlar om förändringarna i sjukförsäkringen som har visat sig drabba människor på många olika sätt.

Om det var min uppgift att recensera evenemanget skulle recensonen bli som följer:

"En lam tillställning som beundransvärt arrangerats av Monica Johansson..en eloge!

Lotta Gröning inledde manifestationen med att berätta hur hon såg på förändringarna som drabbar enskilda samhällsmedborgare på ett icke demokratiskt sätt. Hon talade om handläggares rätt att fatta beslut på ett korrekt sätt utifrån hur bestämmelserna i lagen fabricerats och berättade att hon inte tycker de som tillskapat regelverket sett till våra demokratiska behov"

Jaa.. mina reflektioner är som de var innan dagens tillställning..dvs påverkades inte av vad som kom fram från de få talare som stod på talarlistan. Jag blir beklämd över att frågan inte får mer focus och jag blir förbannad över att de politiska partierna lös med sin frånvaro.

Ja det förstås..en dam som inte presenterade sig men som jag tror  representerade mijöpartiet gjorde mig riktigt förbannad. Hon ondgjorde sig över att Västeråsarna inte deltog i detta evenemang utan berättade nedlåtande att de "de ligger väl i solen istället" samt att hon klassificerade de utförsäkrade som "slavar". Vem kvinnan var vet jag som sagt inte men jag blir verkligen förbannad över att man tycker sig veta bättre än andra och tar stora ord i sin mun..mitt politikerförakt bättrades på kan jag säga!

Fasen vad noga det är att man berättar vem man är när man ställer sig i det offentliga rummet och tycker till och jag funderar självklart över om kvinnan var där för att skaffa sig pluspoäng och om hon talade i egen sak eller om hon representerade miljöpartiet när hon talade till "slavarna".

Reagerar även på att en sån här manifestation borde ju ha representation av flera politiska partier..verkligen!! Som arrangör måste man var fullständigt klar över hur man ställer sig till det partipolitiska eller det partipolitiskt obundna budskapet.
Lotta Gröning gjorde det proffsigt..i egenskap av journalist och berättade att hon skriver för Expressen klart! Sen vet man ju vad hon står för politiskt men det var inte i den egenskapen hon talade.

En annan sak som gör mig beklämd är att när det äntligen ordnats en sån här manifestation så borde mer focus läggas på hur det drabbar och hur det borde vara istället.

Vi har  ju hört otaliga historier i media..både under valdebatten och efter.. som beskriver mycket tydligt ATT DET ÄR FEL PÅ REGLERNA.
Jaja..jag är nöjd att jag deltog. Mitt sätt att visa att jag solidariserar med de som drabbas av utförsäkringar och dåligt regelverk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar