måndag 11 april 2011

Mycket snack i verkstaden..

Förundras över en debattartikel i DN där vår socialförsäkringsminister Ulf Kristenson m fl i socialförsäkringsutskottet delar sin tankar om förändringar i sjukförsäkringen. Även Aftonbladet tar upp ämnet i en artikel.

Tänk att min tilltro till förmågan att göra förändringar av dessa folkvalda är faktiskt lika med noll. Det är en otäck känsla att ha tappat tilltron till “systemet” men det har jag.

Jag tänker “hur har man kommit fram till att det är just dessa förändringar som är lämpliga?“Hur ser underlaget för förändringsdiskussionerna ut?” .. ja listan på frågeställningar kan göras lång och jag undrar också om det inte är dags att göra om hela institutionen Försäkringskassan men den frågan har jag babblat om tidigare så den känns lite utnött.

Självklart behöver det göras förändringar i sjukförsäkringen då det med facit i hand visar att enskilda drabbas och utsätts av samhället i stället för att få stöttning genom sjukdom, behandling och i sann demokratisk anda, till ett drägligt liv.

Men mitt tvivel tar överhanden. Ett befogat tvivel då vetskapen om att otydliga och rent felaktiga formuleringar i sjukförsäkringsbalken gör det möjligt för Försäkringskassas medarbetare att fritt tolka texten ..de har nämligen tolkningsföreträde hur tokigt än texterna leder besluten för enskilda.
Läser att Arbetsförmedlingen ska förses med ytterligare ekonomiska anslag så att 3000 platser för “utförsäkrade” tillskapas. FÖR I HELVETE..har ni inte lärt Er någonting på all information ang FASERNA och kanske främst FAS 3!!!!!!

Arbetsförmedlingen har inte kompetens att verkställa uppdraget!! ..De kan helt enkelt inte och om möjligt så är min tilltro till AF ännu mindre än till “systemet” ..jaa FK och AF kan graderas lika i min skattning över samhälleliga institutioner som är till för sig själva och alltså inte kan, vill eller har förmåga att ens möta människorna hövligt med ett bemötande som är värdigt.

Visste du att på AF är man en kod och den koden avgör helt var du hamnar i statistiken och om du överhuvudtaget är i behov av någonting. Jaa..det också.. som arbetssökande måste du ha AFs tillåtelse att söka andra jobb än de som du är kodad för ..är det något ni har koll på i regeringen? Det är alltså inte så fritt fram att söka de jobb man vill utan det är arbetsförmedlingen som måste ge sitt tillstånd till att du får..annars kan du mista A-kassa!!

Ett exempel är att eftersom jag är synskadad (blind i mörker pga av ärftlig sjukdom) och råkade berätta detta för handläggare på AF i förbifarten. Verkligen i förbifarten eftersom jag inte anser mig särskilt handikappad av mitt funktionshinder ..men se DET hade handläggaren noterat och någon specialhandläggare ringde upp och berättade att eftersom jag nu hade RÄTT kod så fanns det möjlighet för mig att praktisera ..oj så fiiint..Praktisera med ersättning från sjukförsäkringen!!  Ja..joo det förstås jag får ordna med praktikplats själv!! TJUSIGT ..TACK AF!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar