onsdag 1 december 2010

Tål att diskuteras..

Allt möjligt..från SJs planering av logistiken i ett vintrigt Sverige till lärarnas inställning till det yrke de har förmånen att arbeta med.

Sen har vi ämnet hur kallt det får vara på en arbetsplats och om 16-åringar får jobba med jourarbete.  Jaa..diskussioner kan fylla ens tid om det bara fanns utrymme.


Lärarna:
I gårdagens lokaltidning..eller var det i måndags..läste jag en insändare från en lärare här i Västerås som förmedlade en sådan fruktansvärd uppgivenhet och trötthet över sitt och andra lärares arbetssituation.

Men för tusan!!..ni jobbar ju med det viktigaste som finns våra barn och ungdomar och jag är ju glad att mina grabbar har passerat skolstadiet och att denna påtagligt trötta lärarkårär ett minne blott

. Neej då jag vet att det finns bra pedagoger i skolan men med erfarenhet av 3 grabbar i skolan mellan åren 1989-2010, 21 år alltså så kan jag räkna de lärare som varit bra på 4 av den ena handens fingrar. Procentuellt blir den siffran skrämmande men jag tror tyvärr att den stämmer och speciellt nu när den i tidningen skrivande läraren bekräftade exakt det jag trodde.

Uppryckning lärarkåren..ni har ett otroligt förtroende att förvalta i att barnen och ungdomarna lämnas till er i förväntan att de ska lära sig det som behövs för att bli självständiga människor som vet vad demokrati, respekt och jämlikhet är..att alla människor är lika mycket värda och att vi inte tolererar våld och hot om våld i samhället. Alltså grundläggande värderingar som med hjälp av en lösningsinriktad pedagogik gör det möjligt att få både matte, svenska, engelska, samhällskunskap mm på köpet.

Ryck upp ER!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar