fredag 31 december 2010

2010 års krönika..

Tänkte jag skulle försöka mig på en liten sammanfattning så här på årets sista dag och jag tror jag får avgränsa mig ganska rejält eftersom det dyker upp den ena händelsen efter den andra i arbetsminnet :)

Nyårsafton känns alltid lite ödesmättat (synonymt-.betydelsefullt..avgörande) på det sättet att man vet vad som har hänt men man har ingen aning om hur nästa år ser ut.

Året 2010 inleddes i alla fall av en stor händelse. I slutet av januari när systerdottern Hannah sent om sider kom till världen. Vet inte om du minns men som ivrig blivande moster hade jag ju bokat tågbiljett den 27 januari för att vara på den säkra sidan att den lilla bebisen skulle ha anlänt världen..det hade hon inte!!..När jag satt på tåget hem den 30 januari..och jag var nästan hemma..ringde Lillasyster och meddelade att Hanna anlänt :)..jaja allt går inte att planera och det var ju ett gott besök och försök att vara först!

Nästa bebis kom den 27 juli och då var det Prinsessans lillasyster som anlände världen..Astrid..neej namnförslaget antogs inte utan Lilly fick hon heta den lilla sömntutan..Fantastiskt!

Prins Ville fyllde 1 år i oktober och det är ganska skönt att den otroligt blyga perioden gick över till slut! Ville har lärt sig gå och det är såå fascinerande att se hur de utvecklas de små liven..börjat på dagis har han också!

Prinsessan och jag tillbringade en semestervecka på västkusten..riktigt roligt hade vi även om badvädret kunnat vara bättre. Prinsessan Agnes 4 år i juli ramlade ner från en liten klättring på en stol och bröt den lilla armen.."farmor jag har chips på armen" berättade hon..jaa jösses vad det kan hända grejer.


Prinsessan Lova 2 år i september sjunger gärna och är en bestämd liten varelse..det är bra! Från att förra året varit riktigt förtjust i tomten gillade hon honom inte alls i år..vi får se hur det går nästa år 2011!

Resor
Jaa..älsklingen och jag har gjort några små utflyter bla till Åland i oktober och där upplevde vi årets första snöväder..hela Åland var stängt för säsongen men vad gjorde det för vi hade det jättemysigt!

Allex och Linda kom hem i början av juni efter att ha tillbringat 6 månader i Indien..skönt att dom är hemma.

Många kära har varit på genomresa bla Annika och Björn som flög till Sundsvall för att köpa bil och slank in här som hastigast på hemvägen till västkusten..riktigt roligt och vi ska snart ses igen!

Jobb
Utbildnings projektet Cosmic som jag jobbat med i ett och ett halvt år är till enda. OTROLIGT intensivt..innehållsrikt och lärorikt har det varit. Jag har fått kunskap om saker jag aldrig någonsin kunde tro att jag skulle lära mig och när jag satt här i den berömda soffan en kväll upptäckte jag att jag kan blanda morfin..späda med natriumklorid, NaCl, så koncentratoionen blir som den ska vara i förhållande till läkemedlets styrka..jösses! Så lärorikt som tusan har det varit. Jag skulle kunna berätta massor om "Cosmic-resan" men det kanske kommer i en bok framöver..vem vet!

Ett år är ju kantat med allt från den nästan obeskrivliga glädjlen när någon föds till den fruktansvärda sorg man kan känna när någon dör.

Den 25 oktober for vår älskade familjemedlem katten Rune till katthimlen. En sorglig- dag och tid som följe därpå. Den 25 oktober har utlysts av min vän Virre till "Tonfiskens dag" till minne av vår Rune som älskade tonfisk!










Sen har det ju hänt massor med saker i Sverige och världen under 2010 som jag lämnar till medias årskrönikor att återge. Den här krönikan kan bli hur lång som helst men jag slutar där!

Tacksamt konstaterar jag att jag är lyckligt lottad som är frisk..får uppleva kärleken..har tak över huvudet..mat för dagen..fantastiska människor i min närhet..jag har begåvats med 3 fina barn och på köpet fått 3 fantastiska barnbarn..juveler i tillvaron..samt sönernas sambos..barnbarnens mammor! TACK!

Jag önskar Dig ett Gott slut på 2010
och ett Gott nytt 2011!
Ewa

1 kommentar: