söndag 5 februari 2012

Jaktinstinkt..

Söndag em.

Livet är händelserikt..även om jag har synpunkter på vad jag skulle vilja och vad som händer.

Läste precis nyss om rasen Jack Russel..bland annat stod det

 Man ska vara medveten om att jaktinstinkten finns där, även om man inte tänkt använda hunden till jakt.

Jodå..det ha jag fått erfara två ggr den här veckan.

Säger bara SORK! jag har sett 2 stycken den här veckan..svarta. I mitt förra liv som icke hundägare såg jag inte en enda..på ett helt liv..bara sorkhål.

Han har näsa den lilla greken och den använder han flitigt..han kan nosa upp en harskit på en mils avstånd (liite överdrivet). Han är i alla fall VÄLDIGT intresserad av alla dofter.

I fredags på em-promenaden började han nosa som tusan i en liten snårig dunge alldeles här bredvid.  Jag hade kopplet på och efter bästa förmåga gick jag med i den lilla dungen. Då ..rätt som det var började han gräva alldeles otroligt ivrigt och upp kom SORK nr 1 fram.

Snacka om att vara på..tänk dig synen där hunden förföljer den stackars lilla sorken och sitter fast i kopplet som slingrade sig fast i snåret och jag som försöker trassla ut kopplet så jag ska kunna “veva” in hunden..men jisses vilken cirkus. Den gången hann sorken undan..välbehållen!

I dag gick jag ut på lunchpromenad och gick ut till de öppna fälten här bredvid. Jag kopplade loss den lilla hunden med spring i benen och han raceade loss i lyckorus.

Jag gick i rask takt och han följer med..vimsar runt omkring men han följer med.

Så tittade jag bakåt och ser att han står still..kallar in..men icke..kom inte. Giick mot honom och ser då att han står med nosen i backen.

Hästskit..tänkte jag men icke.. när jag kommit fram ser jag hur han iakttar SORK nr 2..JESUS! Den lilla sorken fräser och hugger med tänderna mot den lilla greken som är helt i extas.

Nej då.. jaktinstinkten att ha ihjäl den svarta lilla sorken är tydligen inte fullt utvecklad och jag hoppas verkligen att Welsh Corgins egenskaper blir de som präglar hunden Stawros. Även Corgin har lite jakt i sig men den gillar mer att valla flocken..lösa problem och är fredlig och lugn till sinnet.

3 kommentarer:

  1. Haha! Han har skaffat sig en ny hobby, greken!
    Träna, träna, träna inkallning på honom.
    Bellman är "fågelhund" (tror han. Gillar allt som försöker komma undan men jag kan få stopp på honom, tackvare god inkallning.
    Tackar gudarna för det för när de sätter igång så ser de inte vägen, bilen eller vad det nu är som kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. skrattar* Jaa..du skulle sett honom..han visste liksom inte vad han skulle göra men helt i extas.

      När jag kom fram så gjorde jag förmodligen helt fel också för jag började ju vifta och ropa nej nej hit och bort och gud vet vad jag sa i rena ivern.

      Greken började skälla så där uppoffrande på mig..precis så där han gör inne när han tycker jag ska hämta något. vet inte om han tyckte jag skulle hjälpa honom med sorken :)

      Men jag är glad att han inte gjorde som han gör med en del leksaker ..tar i munnen och ruskarut av bara h..vete.

      Han är allt nyfiken på fåglar också men jag tror han inser att han inte hinner ifatt dom :)

      Ska träna mer inkallning. Det funkar skitbra när vi är själva men med distraktion..inte!

      Min hjärna är ju så jäkla trög i såna där sammanhang..den förstår att jag behöver göra något men inte vad.

      STANNA har blivit ett sånt "universalkommando" DET funkar klockrent..nästan :) Då stannar han och släpper det han ev har i munnen.

      Jag tror han tänker "Ojoj nu är det bäst jag gör allt vad jag kan för nu är det viktiga grejer på gång"

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera