tisdag 17 juli 2012

Sockerkaka..

med smak av vanilj!

Fast på den tiden hette den något annat. Det var min kära vän och kollega Vivvi som bakade den kulinariska upplevelsen *om man nu kan säga så om en sockerkaka*.

På den tiden hade hon två specialiteér..sockerkakan och kladdkaka ala Vivvi.

När jag för ett tag sedan träffade den käre vännen frågade jag om jag kunde få receptet till rubricerat. Hon kändes inte vid att hon bakat den..hon kom inte ens ihåg när jag beskrev hur man gjorde..skumt, men så kan det vara ed oss gamla Ler

LYCKA när jag häromdagen tog fram förstoringsglaset för att undersöka texten på ICAs Vaniljsocker..RECEPT PÅ VIVVIS KAKA! ..och nu har jag bakat den. Inte smakat än men jag tror nog att den smakar som den skaLer

sockerkakaBaka den..du kommer inte att ångra dig..

Recept:

3 ägg

3 dl socker

3 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 dl KOKANDE vatten.

Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver vispa ner i smeten tillsammans med vattnet.

Formen ska vara smord och ströad med kokos. Grädda i den nedre delen av ugnen i 35 min på 175° låt sedan kakan svalna

Fyllning:

100 gr smör

1 dl mjölk

4 msk vaniljsocker

Smält smöret, häll i mjölken och vaniljsockret. Koka saman fyllningen i 2 minuter.

När kakan svalnat..dela den på mitten fördela fyllningsvätskan lika på de båda delarna. Lägg samman delarna och sikta florsocker över.

KLART!

Jag lovar att den var lika god som jag mindesLer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar