söndag 1 augusti 2010

Producent eller redigerare..

eller editor..hmm! Ja hur som helst har jag gått in i nästa fas vad gäller filmredigering. Inget avancerat men en ny pusselbit har ramlat på plats i användandet av Windows Movie Maker.  HD film eller formatet mp4v som ha stökat till det under dagen eftersom det finns stöd för mpeg4 i Windows Vista Home Premium som jag håller på att undersöka. DET betyder inte att det går att importera mpeg4 format hur som helst i Movie Maker om du inte gör det från själva kameran som filmat..typ HD råfilm :-o Det jag ska redigera och spara som olika projekt för att bränna till dvd-skiva med kapitel..klippval..eller scener (många benämningar)..det materialet är klippt i Mac miljö och innehåller därför en codex som inte stöds i Movie Maker så därför håller jag på att konvertera den 3 GB stora filen.

Då fick jag lära mig att det inte går att konvertera mp4v till avi då följer nämligen bara ljudet med..ingen bild..märkligt eller hur? avi är ju annars ett "gammalt hederligt" format i filmredigeringssammanhang. Funderar över om det har något att göra med att själva filmandet skett i HD format..hmm.

Hur som helst håller jag på med ett nytt försök till konvertering nu då..från mp4v till mpg2 ett format som Movie Maker gillar. Det är många saker som måste hållas ordning på och bla valet av höjd och bredd- förhållandet i inställningarna i konverteringsprogrammet. Spännande att se hur filen blir nu när jag tänkt så hjärnan fått några veck till..tror jag.

Är så nyfiken på Macvärlden just nu ..skulle verkligen vilja gå en riktigt pedagogisk kortutbildning i Mactänket.

Jag vet att Macmiljön kan liknas vid ett snabbköp med lager!! MAXI är en bra bild för mig de fyller på i affären för fullt med nya varor för lagret är inte stort och där förvaras basprodukterna. Blev du klokare av den beskrivningen?? Det folk köper..det som fylls på i hyllorna..vem som fyller på..inventeringen av vad som behövs fyllas på..osv DET är vad som händer i affären.

När man jobbar i Macmiljön förvaras själva "spara som" filerna på lagret och även de förändringar som görs. Det man gör med spara som filerna sker i affären..omsättningen för att man inte ska bhöva gå ut på lagret för att hitta det man söker..jaa du hör väl att jag behöver gå en kurs!!

SÖKES:
EN pedagogisk Macanvändare som kan förklara miljön..hur den fungerar..varför samma filer sparas på olika ställen med olika format..varför inte innehållet i papperskorgen töms när man beordrar tömning..varför det fattas filer fast man vet att man sparat dem....osv

Polisen kom igår..de hade blivit skickade på ett "skituppdrag" berättade polismannen för oss och han förstod vaför. De gjorde ett helt makalöst jobb de två poliserna med att säkra bevis.

Den ene polismannen sa till den andre -"kan du hämta CSI-väskan?" Jag trodde dom skämtade men fram kom den lilla svarta väskan som innehöll tops att ta DNA-prov på bajset och kisset!!! ..två tuber med gummipasta att använda att lyfta fotavtrycken som de borstat fram med fjäderborsten med kol på!! Allt de "säkrade" stoppades i små bruna papperspåsar som skrevs på vad de innehöll...jesus vad man får vara med om!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar