måndag 23 augusti 2010

Prövningar..

Ser solen sakta börja gå ner..vilket underbart sommarväder vi haft idag! Änglatrumpeterna ser riktigt tråkiga ut i bladen men idag ser jag några stycken knoppämnen men det är ju inte så troligt att de orkar gå fram i blom men vi får väl se!

I morgon har SMHI berättat att det blir förtsa ordentliga höstdagen här i Västeråstrakten..25 mm regn och kallt så tack för dagen idag!

Jo då, utsätts man inte för prövningar så utsätter vi oss (i alla fall vissa av oss) för att prövas och man kan ju fundera över.."varför då?". Har inget riktigt bra svar på det men jag har i alla fall utsatt mig för provsjungning idag..jesus!!.. en utbildning i läkemedelsmodulen is a pice of cake.

Jo då det var något att bita i.. i vissa körer, speciellt de lite "vassare" är det brukligt med inträdesprov. Har man förmånen att få komma till detta prov förväntas man klara vissa saker. Det kan handla om att ha koll på kroppen..sångstödet..det som avgör om du har "Skjut" i rösten och kan hushålla med inandad luft och hantera luftresurserna att nyansera rösten med. Det kan också förväntas att man kan läsa noter..musikens eget språk..och där kan det vara lite olika på uttalade förväntningar.

Jag tycker alltså att jag har rätt bra koll! mm..det hade jag också och även på de oktaver där min röst är till sin fördel så uppsjungning med alla möjliga ramsor och rim var inte så svårartat. Notläsning då..jaa vad säger man..?? Mitt notspråk är att jämföra med tyskan..det är faktiskt en väldigt bra jämförelse. Jag läser och förstår tyska..kan med lite "uppsjungning" också prata. Noterna läser jag också och har inga som helst svårigheter att veta vad jag ska förhålla mig till i en harmoni eller i ett lagt ackord om jag sjunger en viss stämma.

MEN jag har aldrig varit med om att jag förväntas ha absolut gehör..dvs att läsa noten och sjunga exakt den tonen och dessutom utan komp..JESUS!!

Jaja..jag är nöjd och fick rätt fina omdömen av en rutinerad körledare och får vänta på besked om jag klarat mig eller inte.

Jag är nöjd med min insats och skulle jag inte få en plats i den vassa kören så har jag gjort så gott jag kan och det måste duga!!..kul som tusan var det och självklart nervöst:)

Ta hand om dig därute!!

1 kommentar:

  1. Klart det duger! Man kan inte mer än göra sitt bästa! <3

    SvaraRadera