torsdag 29 december 2011

Rättssäkerhet..igen..

Mörkt och inte en gnutta snö. 5°c och spöregn..riktigt vinterväder alltså!

Den stora lilla greken och jag åkte på liten turné i går em. Han är verkligen duktig den lille Stawros!

Stawros behövde klippa sina klor och jag behövde en REJÄL dörrmatta. Vi tog bussen ut mot Hälla, det för att tjäna lite tid.

Klorna har jag klippt fram till nu men eftersom jag är ett blindstyre så tror jag det var bäst för oss alla att någon professionell kloklippare fixade det hela.

Han var mycket glad i hågen när vi klev in på ReDog of Sweden och när den lilla trevliga kloklipperskan sa “jag tar honom med mig in i ett rum här borta” så trippade han gladeligen med!

Lika lycklig kom han uttrippandes en stund senare med hög svansföring och det hade gått så bra trots att han inte är helt bekväm med att man pillar på framtassarnas tår…duktig!

Väntar just nu på att en av mina älskade extraungar ska höra av sig och berätta om hur deras sk pappa (jag tycker att rikspucko är en bättre benämning) igår åter överträdde besöksförbudet mot den lilla familjen. Jag förstår verkligen inte hur han kan få hålla på!!

OM det finns någon rättsäkerhet i det här landet så SKA han “sys in” nu. Den 10 januari blir det rättegång igen med brottsrubriceringar som olaga hot och överträdelse av besöksförbud och jag hoppas att gårdagens lagbrott hinner tas med. Man vet ju aldrig eftersom myndigheternas administrativa kvarnar mal långsamt.

De är värda att få lite lugn och ro nu..den lilla familjen. Efter flera års helvete måste rättvisan och rättsäkerheten gälla..OM det finns någon!

8 kommentarer:

  1. Suck... Vilken rättssäkerhet... :( ♥

    SvaraRadera
  2. Hej,


    Jag läste just ditt inlägg, och då jag just nu arbetar med ett kommande samhällsprogram om Stalking (som denna pappa verkar pyssla med) där vi belyser problemet, låter de utsatta berätta sin historia och dessutom konfronterar stalkern i samarbete med säkerhetsbolag och experter, så undrar jag om det kan finnas något intresse för den här familjen att vilja prata med mig om detta?

    Här har vi lite mer info:

    http://www.tv3.se/efterlyst/har-du-utsatts-stalking

    Och här en intervju med en av programledarna där också lite mer detaljer står:

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article14019598.ab?showMoreImages=false

    Ni kan nå mig på stalkers@strix.se om intresse finns.

    Mvh
    Kenneth

    SvaraRadera
  3. Hej Kenneth :)

    Om jag får lägga mig i lite...

    Jag har blivit utsatt, först av mitt ex och sedan nyligen av en okänd kille på nätet.

    Dessa människor lever i sin egen verklighet och förstår inte att det är de som gör fel...

    Tror du verkligen att det kommer fungera att konfrontera dem, jag tror att det kan göra saken värre för dem som redan är utsatta... :(

    Mvh Nicole Lofjorden

    SvaraRadera
  4. Hej Kenneth!
    Först vill jag tacka för att du hör av dig!

    Jag kan väl säga så här att varken jag, flickorna, 16 och 12 år gamla, eller deras mamma har tänk i banor att flickornas pappa skulle ägna sig åt stalking.. men det är naturligtvis rätt benämning.

    Jag har tagit kontakt med den lilla familjen och berättat att du hört av dig och de lovade att fundera över möjligheten att höra av sig.

    Som målsägande har de nu i januari två rättegångar som ska klaras av och som Brottsoffer är det fruktansvärt mycket anspänning och energi som går åt till detta.

    Jag tycker, å ena sidan, att det skulle vara lite grand av ett erkännande göra historien offentlig eftersom den innehåller ALLA ingredienser som talar MOT ett för barn rättsäkert Sverige.

    FNs Barnkonvention "Barnets bästa ska alltid komma i främsta rummet" är inget som kan appliceras på det stöd flickorna fått av socialtjänst..skola och rättsväsende.

    Å andra sidan är jag rädd att samhället ska reagera på ett icke önskvärt sätt på att den lilla familjen skulle offentligt berätta om eländet och Brottsoffer behöver ju ingen ytterligare utsatthet..det är liksom redan så mycket som de inte mäktar med.

    Den 20 januari 2012 är det tre år sedan pappan skulle döda mamman och den 16-åriga flickan med kniv. Sedan den dagen har de haft ett HELVETE!

    Jag inväntar den lilla familjens önskemål och så får vi se!

    Jag tackar för möjligheten att genom uppmärksamhet få slut på eländet men det är också som Nicole säger att de som stalkar inte har insikten att de gör fel och då är det svårt att sätta punkt.

    Mvh Ewa

    SvaraRadera
  5. Ewa, tack för att du kontaktat dem! Det uppskattar jag, men det är också ett känsligt ämne och det är bra att man tänker över det ordentligt!

    Nicole, jag håller med dig. Det är en kontroversiell idé med konfrontationen, men därför vill vi också att de medverkande ska tänka igenom det väldigt noga. Enligt våra experter och det säkerhetsbolag vi arbetar med så tystnar faktiskt de flesta efter en konfrontation, men givetvis finns det tillfällen då de istället intensifierar sitt stalkande.

    Jag har personligen blivit stalkad av en person, för en hel del år sedan, och jag tog reda på vem det var och outade honom (efter att först ha inväntat om polisen kunde göra något), och i det fallet tappade han kraften och slutade.

    SvaraRadera
  6. Hej igen Kenneth!

    Jag har försökt att konfrontera mm, men det har inte hjälpt så jag ställer mig frågande till programidén...

    När programmet är slut, om stalkern inte slutar, hjälper ni till även då, om det blir värre, eller får man klara sig själv då...?

    Mvh Nicole

    SvaraRadera
  7. Hej Nicole,

    Jag ser på din blogg att du har bestämt för dig för att det inte är en bra idé, och det accepterar jag.

    Tyvärr kan jag inte gå in på mer detaljer i så fall. Men det bästa är naturligvis att se till att ansöka om kontaktförbud som ett första steg. Bevis är bra att ha, då tyvärr ord mot ord sällan fungerar hos polisen.

    Mvh
    Kenneth

    SvaraRadera
  8. Hej igen Kenneth och tack för svar.

    Jag har bevis så det räcker och blir över, här är det inte ord mot ord...

    Ditt svar tolkar jag som att man står själv om det händer någonting när programmet är slut...

    Då vet jag, tack igen som sagt...

    Mvh Nicole

    SvaraRadera