fredag 18 maj 2012

Kulturella ticks..

Jaa..vad ska man säga!

Har följt den orkan som svept över nätet idag där sociala- och “vanliga” media recenserat, rasat och debatterat UGs program om hur muslimerna i Sverige praktiserar sina egna lagar och idéer i MITT land Sverige.

Så får det faktiskt inte vara!

Neej..jag är långtifrån naiv och har både sett och varit med om konstigheter där icke svenskfödda personer glider räkmacka genom det svenska rättsväsendet och brottsoffren står där med lång näsa för brott kan inte styrkas eller att rätten på något underligt vis tagit hänsyn till kulturella “ticks”. Glömmer aldrig hur den lille pojken på 6 år, som tillsammans med mamma och två systrar inhysts på Kvinnojouren, höll mig i handen när vi promenerade för att handla lite och sa när vi gick över ån “Här ska pappa knuffa ner oss om vi är med mamma..vi ska drunkna då” sa den lille pojken precis som han skulle sagt “titta..där står en blå bil”

Mina älskade flickor igen..har verkligen fått smakat på orättsäkerheten för icke svenskfödda barn..dvs dom är födda i Sverige men har icke svenska föräldrar men de kulturella “ticksen” gör att ett helt samhälle behandlar föräldrarna med silkesvantar i bomullsask.

De kulturella “ticksen” som kunde diagnostiseras i UG och som inte är förenliga med svensk lagstiftning och hela apparaten som handlar om jämställdhet, lika inför lagen, Kvinnofriden inte minst måste medicineras bort.

Jag kan ALDRIG acceptera att vissa “ticks” som olaga hot, kvinnofridskränkning, våld i nära relation och annan brottslighet ska innefattas och hysas förståelse för pga av kulturen eller religionen man tillhör..ALDRIG!

Jag förstår inte heller varför det ska vara så förbannat svårt att skipa rättvisa när det finns så mycket svenska lagverktyg..kvinnofridslagar..lagen om stalking mm och inte minst FNs bankonvention som stadgar rättvisa för barnen. Joo..det är svårt att tro det men Sverige har faktiskt skrivit under konventionen och från tid till annan aktualiseras att manifestet ska stå högst på agendan när samhället ska se till att barnets bästa ALLTID kommer i främsta rummet men det funkar ju inte!!

Samhället..eller Sverige sviker!! Jaa..jag känner mig fruktansvärt sviken!!

6 kommentarer:

  1. Jag känner mig också sviken av Sverige/samhället.
    Jag accepterar inte heller de kulturella ticks, med olaga hot,våld och kvinnofridskränkning som den muslimska kulturen, religionen har.
    Inte hedersrelaterat våld heller är okej.
    /Linus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Absolut inte hedersrelaterat våld!! Det förstår jag inte alls och vill heller inte förstå! Tycker det är något så fruktansvärt att man ens kan tänka tanken att mörda sitt barn för någon skitig kultur har satt griller i huvet på en..obegripligt!

      Radera
  2. Lagen om stalking ja, den verkar ju fungera bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej den verkar inte funka alls..för då hade ju saker och ting varit annorlunda :(

      Det ärett trögt maskineri inom rättsväsendet..jag tror inte det finns någon vana att se när/om det handlar om stalking..tror dom kör på gammal vana polisen och rubricerar stalkingbrott som olaga hot.

      Det var så med kvinnofridslagen när den kom -98..det dröjde länge innan första fällande dom kom och lagtexten är solklar hur den ska användas.

      Neej..de får nog rycka upp sig ganska omedelbart om vi vanliga inte ska hinna mördas innan dom ens öppnar polisstationen:(
      De kommer plocka honom..tror inte de vågar annat i det här läget.

      KRAM❤

      Radera