torsdag 25 november 2010

Olika..

fascineras  över kulturer!! ibland handlar det om att identifiera kulturen på ett ställe jag befinner mig på..en arbetsplats..en fest..i skolan etc. Även andra länders kulturer fascinerar mig och ofta försöker jag förstå varför människor från andra kulturer gör saker annorlunda jämförelsevis utifrån mina referensramar då. För de ser ju inte att de gör något annorlunda och de identifierar nog mig som annorlunda utifrån deras referenser.

Jag har haft förmånen att bevista en krissituation i en familj av icke svensk härkomst och det var en upplevelse! Informationen om att kris uppstått hade nått utanför familjen och jag var också där av den anledningen. Rätt som det var började det ringa på dörren i familjens lägenhet och in fullkomligt vällde det kvinnor och barn.. Kvinnorna och de medhavda barnen kom för att dela krisen och metoden var att gråta bort det värsta..sörja och de gjorde dom. De storgrät och pratade högljutt om vartannat och detta pågick någon timme..snacka om att jag kände mig FEL i sammanhanget men intressant var det att iaktta och det var helt ok för dom att jag var där.

Rätt som det var upphörde det hela och "gråterskorna" (för jag förstod att det var rätt ord att beskriva kvinnornas funktion) reste på sig och gick..klart..det värsta var liksom över. De hjälptes åt med chockfasen och kom en bit till..lite bearbetning påbörjades också.

Väldigt rationellt!

I morse..på bussen på väg till jobbet blev jag varse om att de som kommer från andra länder måste stöta på kulturkrockar lite var stans i det svenska samhället..även när det ska åkas buss.

I Sverige löser vi biljett och här i Västerås som på flera andra ställen i landet kan man inte betala med kontanter på bussen. Man måste ordna biljettinköp på annat sätt men när det blir dags att kliva på själva bussen DÅ ska biljetten finnas till hands för att visa chauffören. På morgonen är det många som åker buss och har tider att passa till jobb och skola.

Då blir i alla fall jag småstressad om det dag efter dag kliver på människor som inte har biljetten i ordning för det betyder att bussresan tar väldigt mycket längre tid än den ska. I dag blev också chauffören stressad och sa ifrån till två stycken invandrarkvinnor som för tredje dagen i rad inte hade ordnat med biljetten..de fick kliva av..konsekvens.

Jag tror det var afrikanska kvinnor och om jag då tänker på hur det fungerar att åka buss i afrika så går det nog inte riktigt att jämföra med kollektivtrafiken i Sverige. I afrika går kanske inte bussen förens den är full och jag vet inte ens om man betalar för biljetten men jag tror inte de använder SMS eller automater med kortbetalning för att lösa biljett och jag tänkte.."de vet kanske inte hur man gör"!.

I morgon blir det spännande att se om de båda kvinnorna löst biljett för morgonens busstur..annars får de nog inte åka i morgon heller..den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar