onsdag 24 november 2010

Romer..

Sitter bänkad i soffan för att se Uppdrag granskning som i kväll tar upp fallet Rosanna, den romska flickan som utsatts så fruktansvärt. I de trailers som förhandsvisats framgår att romernas egen domstol, "Romani kris" har sagt sitt i den rättsprocess som aldrig verkar blivit riktigt av inom ramen för svenkt rättsväsende..eller rättegång blev det men ingen fällande dom..det klarade romerna själva.

De har det tufft romerna och sen förtvivlas jag över det svenska samhällets syn på romska barn där flickorna är otroligt utsatta.

Joo..jag vågar påstå att så är fallet eftersom mina älskade extraungar är av romsk härkomst vet jag vad jag pratar om. Den svenska socialtjänstens oförmåga och ointresse att aktivt verka för att dessa tjejer får samma "status" som övriga nationaliteter.

Lyssna och lär..tack Uppdrag granskning för att ni tar upp viktiga orättvisor och särbehandlingar av människor i det svenska samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar