torsdag 15 september 2011

Antitugg..

Behöver tips hur man får sin älskade odåga att sluta tugga! eller tugga mindre iaf.

Har läst om fenomenet hundar som tuggar och det som återkommer är informationen att de är understimulerade. Hmm..

Jag kan inte för mitt liv tro att den lilla greken är understimulerad. Vet ingen hund som får så många promenader med inslag av träningsmoment för att stimulera den lilla hjärnan. Lek är det också väldigt gott om MEN det kan inte vara så att han behöver stimulans 24/7.

Om han inte får uppmärksamhet/stimuli precis hela tiden tuggar han. Tuggar på det som finns tillgängligt och tuggar frenetiskt tills det inte finns någon bit kvar att tugga på. Ingen urskiljning alls..allt från sladdar till golfbollar. Jodå..han lyckas slakta en golfboll också och det går liksom inte ju!

Behöver input HUR jag ska göra? och vad är rimlig stimulans..typ pass/dag..eller nåt

Gummileksaker..har vi provat. En som ha lyckades slakta i atomer och en annan ..svårtuggad (rejäl gummisak man kan gömma godis i) den är han inte ett dugg intresserad avLedsen

Det är som att vilja men inte kunna så HJÄLP!! För inte kan det väl vara så att hunden ska stimuleras 24/7 eller iaf all vaken tid?

Hälsningar från matte med brist på ideer och lösningar!

2 kommentarer:

  1. Tack för dina tips angående bloggen! Guld värt!
    Till greken då, kan inte vara så att han är ÖVERstimulerad och behöver lära sig att ta det lugnt?
    Vissa hundar tuggar p g a över/understimulans och vissa bara för att. Vi hade en hund när jag växte upp som slaktade ALLA saker han kom över. Han var en lugn, cool hund men den värsta destructor någonsin. Ingenting var säkert när hans anda föll på.
    Hoppas det ordnar sig för er iaf!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Så lite..kul när man kan hjälpa till med ngt!

    Jag tror du kan ha rätt Linda eller jag vet ju inte men det kanske är så att vi ska gå in för att träna vila mer. Det har blivit bättre med att han faktiskt kan ligga kvar på sin bädd när jag går och duschar eller förflyttar mig till ett annat rum. Så det är inte följa John hela tiden:)

    Bra att du skrev det där om överstimulering..kanske ska börja med mer vilaträning..Tack!

    Varså

    SvaraRadera