onsdag 28 september 2011

Provtagning klar..

Onsdag och gråmulet utanför morgonfönstret. Det har regnat i natt men det är ganska varmt ute.

Hmm..undrar om jag måste ikläda mig regnkläder när jag ska transportera mig till Djurkliniken för att lämna in lillgrekens bajsprov?

Pigg som tusan är han och nöjd med dietmaten..kokt fisk och välkokt ris..som han egentligen inte ska få äta eftersom veterinärerna sagt att han enbart ska äta det medicinska foder som ett helt gäng vettisar ordinerat.

Just nu har jag inte mycket förtroende för vettisarnas ordinationer och vi kommer nog testa ett protein i taget för att se om han är så jäkla känslig i magen . Den testen börjar först när parasitmedicineringen är klar men det känns inte som att fodret i första hand är medicinskt utan snarare DYRT..i första hand.

Efter förra veckans duvning i företagsekonomi där vi fick en genomgång hur man tänker kring marginaler så vet man ju att varans pris har ett påslag innan momsen läggs på och det påslaget kan ju vara hur som helst och syftet är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Om man då tänker att påslaget på det medicinska fodret är 100% så tjänar de 300:- på varje säck för ett foder som jag inte har en susning om vad det innehåller utan bara veterinärens utsaga på att DET ÄR ETT BRA FODER. Fodrets förpackning har inte ens svensk text och det borde väl vara ett krav när det säljs till svenska hundägare!

Jag har kanske inte varit så modig i min reflektion tidigare eftersom lillgreken är min första hund men jag kan ju säga att jag fortsättningsvis kommer ifrågasätta allt som kommer på tal vad gäller hundsjukvård och undersökningar och näringslära.

sva

Statens veterinärmedicinska anstalts sajt verkar seriös nog att skaffa relevant information om diverse olika frågor som har med hundars hälsa att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar