tisdag 27 september 2011

Parasit../er..

Tisdag och ett höstväder som inte går av för hackor. I solens strålar har nyansen ändrats utanför fönstret till gult och rost även om det fortfarande är väldigt grönt för att vara den senare delen av september.
Vår lilla grek ställer till huvudbry! Magen..igen och igen och igen. Efter våldsamma kräkningar i söndags så upptäckte yngsta sonen igår vid rastning att det kröp små vita saker i bajset.

Jag förstår att du tänker..”hmm..är han inte avmaskad” eller “då får ni väl maska av honom”
Så kan man tänka men HAN ÄR AVMASKAD!! efter konstens alla regler och senast för 3 veckor sedan då en vit varelse upptäcktes i bajset.

Pratade med personal på DJURSJUKHUSET igår och fick då information om att det jag berättade tydde på att han har en parasit som inte avmaskningsmedlet tar bort..alternativt bär på en resistent stam av parasit (resistent mot maskmedlet..sådana stammar förekommer..visste dom på DJURSJUKHUSET)
Oavsett om det är det ena eller andra tror jag att det är dom jävla parasiterna som krånglat i lillgrekens mage hela tiden..tror jag!

Varför har det inte ordinerats avföringsprov tidigare?..tänker jag också..när det har gjorts så många andra DYRA undersökningar på hundens mage. Salmonella..har tagits prov på och det kunde man efter prov utesluta..men parasiter, neej det har man inte tagit prov på.

På morgonen har jag pratat med filialen till DJURSJUKHUSET här i Västerås och efter mycket om och men ska avföringsprov x 3 lämnas in för att artbestämma parastien/erna och få receptbelagd medicin.
“Såna prov måste veterinären bestämma efter att ha kliniskt undersökt hunden” sa hon som tog emot mitt samtal.

”VETERINÄRERNA har “missat” ordinera avföringsprov i 8 månader så jag bestämmer att det nu ska lämnas prov  utan att betala för veterinärbesök också eftersom det är det enda logiska att göra”
Så blev det ..bajsprov x 3..och det är ju bara hoppas att han bajsar 3 gånger idag så provet blir inlämnat snarast och medicinering påbörjas. Helst ska det krypa en parasit i första omgången bajs..då räcker det med ett prov!

Ursäkta det otrevliga bloggämnet för dagen men jag var tvungen att få ur mig lite frustration!

4 kommentarer:

  1. Om det visar sej att det är parasiterna som varit orsaken till alla besvär han haft så skulle jag kräva pengarna tillbaka för allt annat. Det är ju fär dxxxligt att dom inte gjort det tidigare :-(

    SvaraRadera
  2. Nä, fy fan!
    Om ni har gått igenom allt det här för en sån "enkel" sak så är det rent fördjävligt!
    Tyvärr är det så enkelt för dem att skylla på att det är svårt att ställa en diagnos... Varit där själv. Inte ett uns fick jag tillbaka, bara ett ryck på axlarna. Därför sätter jag inte min fot på den mottagningen igen!
    Hoppas, hoppas verkligen att det löser sig för Lillen nu!
    <3

    SvaraRadera
  3. Jaa Linda, det känns både snopet och förjävligt :@

    Alla ultraljud, röntgen, blodprover och salmonellaprov..

    Med facit i hand så borde det väl vara rutin att kolla avföringen och titta OM det kan vara parasiter när en hund har såna symptom.

    Nu gäller det att få reda på VILKEN/Vilka parasiter han har den lilla vovvven ..få medicin..lämna prov igen för att veta säkert att "skiten" är borta och HOPPAS att han är frisk och symptomfri sen.

    Jag ska också ta ett snack med kattägarna på området eftersom en del katter springer vind för våg och SKITER överallt tex i sandlådan. De är ute jämt och ett par av dem håller sig vid sopstationen och jag sätter gärna en spänn på att de inte maskats av på länge. Som fd kattägare vet jag att man kan lära katter gå på låda inne och göra sina behov även om de är "utekatter" men här SKIS det i barnens sandlåda och på många andra ställen:@

    KRAMAR

    SvaraRadera