fredag 30 september 2011

Jayson och färskmat..

Fredag och den tog slut lika snabbt som den började..dvs vips!

Lillgrekens hälsa har den senaste veckan tagit mycket plats och energi..nödvändigt men nu får det lov att vända eftersom han på “kuppen” blir  mer och mer universums mittpunkt.

I förhållande till mina behov är det totalt obalans och det måste det bli ändring på snarast!

I morse fick vi i a f besked om att han får träffa andra hundar..det är INGEN karens efter hakmaskbehandlingen. Vi behöver INTE lämna nytt bajprov utan OM det visar sig att han visar tecken på att parasiten inte försvunnit ska vi behandla igen efter 14 dagar.

Sen är det, som sagt, hel omställning på kosten. Han har ätit dietkost hela veckan och efter förslag från Linda och efter konsultation med “BRAvettisen” från Enköping påbörjas i morgon övergången till färskfoder. Jag tror verkligen att magen inte är så jäkla känslig nu bara han blivit av med parasiten. Även om han har känslig mage är det tydligen så att färskfoder är bra..sen är det ju som vanligt ..individuellt!

Vi var vid Kungsbyn och shoppade färskfoder och där har dom en JÄTTEHUNDGÅRD! Där träffade lillgreken Jayson miniBullterrier 16 månader. Vilket muskelpaket Ler likasinnad med greken glad och mycket lekfull vovve och gud vad dom lekte..Stawros och Jayson Bullhund.

Jaysons “föräldrar” sa åt älsklingen “om du böjer dig ner..passa glasögonen om du är rädd om dom Ler“ Deras hund hade alltså “pippi” på att käka just glasögon. Vi frågade hur han fungerade Jayson. Hussen skrattade och sa “ jag kan väl säga att han antingen är 100% på ELLER 100% av” ..terrier och det känner vi ju igenLer

Vi skildes åt om innan böjde jag mig för att klappa hej då på den tokfräna Jayson..i glädje så hoppade han och skulle pussa mig ..snacka om hård nos Förvånad jag trodde först att jag tappat flera tänder men det hade jag inte men vi får se om jag får blåtira för pussen ömmar kan jag säga!

2 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Nu hinner ni nog ge Stavve frulle innan du läser det här men vill bara rekomendera olja på maten. De brukar bli rätt hårda i magen av färskfoder.
    Lycka Till nu! Vi håller tummar, tår och tassar för greken!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. God morgon Linda!
    Du hade rätt..han har käkat frulle:) blandade i lite ris för att få övergång från dietmaten..Han tyckte om sitt nya foder..det märktes tydligt.

    Ska ha på lite olja nästa gång!

    Läste att när man går över till färsfoder ska man ge det på morgonen sedan "vanligt" foder de andra målen i ca en vecka.

    Grannens hund får linfröolja varje dag för han har tendens att bli hård i magen. Som bieffekt har han en makalöst fin, blank och mjuk päls!

    Tack för supporten!..min magkänsla säger att vi är rätt ute nu.

    OM det visar sig att han visar att magen är fortsatt "orolig" (när vi bytt foder) Tror jag att det är logiskt att köra en behandling med antiinflammatorisk medicin eftersom hakmaskarna med sina vassa käkar biter i tunntarmens slemmhinna och orsakar blödning och infektion/inflammation.

    Lillgreken var ju mycket bättre i magen efter kastreringen och då käkade han ju antiinflammatorisk medicin för att inte få infektion i såret. Bieffekten var väl att tunntarmens slemhinna lugnade ner sig!

    TACK och KRAM på lördagen!

    SvaraRadera