lördag 28 april 2012

Hur lätt som helst..

Flera av mina arabiska vänner vittnar om problemet som uppstår när de ska lära sig svensk grammatik. Nya bokstäver ..skriva bakvänt..ljudning..jaa inte lätt.

Skulle kunna berätta en lång historia om de människoöden som mina vänner besitter men den här förmiddagen har inte utrymme eftersom jag strax ska sätta igång att tapetsera hemma hos Prinsessorna.

Nabil och hans fru som kom till Sverige med två små barn efter att ha flytt Irak. De båda vuxna med 16 års akademisk utbildning som inte är värd ett öre i det här landet. Jag hade förmånen att förmedla en kontakt jag hade på ett företag så Nabil fick jobb och frun utbildade sig till sjuksköterska och de lever nu väl i Sverige.

Nadia och hennes son som fått lämna dotter och övrig släkt i Irak efter att mannen mördats och hans politiska engagemang tvingat de två familjemedlemmarna att fly för sitt liv.

“Mina arabiska kvinnor” ..gruppen på 13 starka vackra kvinnor som jag utbildat i data. Alla har de en varsin historia om hur de kommit till Sverige och fattat att de MÅSTE lära sig språket och den baskunskap som krävs för att kunna leva ett bra liv i Sverige.

Fantastiskt intressant att få höra deras historier om hur de lärt sig det svåra språket..några av kvinnorna har tagit körkort och det var ju inte heller det allra lättaste utifrån de språkliga förutsättningarna.

Jag får inte glömma Ali..15 åringen som kom hit med sin faster efter att mamma och pappa mördats av den irakiska regimen. Han går nu sitt andra år på gymnasiet och har högsta betyg och har målet att bli läkare..efter 3 år i Sverige så kan man endast skönja en brytning annars pratar han fantastisk svenska.

Språket..nyckeln till frihet!

Alla dessa har förstått att man får ta seden dit man kommer och är tacksamma för att leva ett liv i frihet och demokrati.

Den senaste veckan har en annan irakier fått väldigt mycket utrymme i bloggvärlden. En elak människa som jag inte tänker ge mer utrymme än det här men så mycket har jag sett att språket är  ju inget han kan..han skriver så djävla illa  och har klara problem med läsförståelsen men trots det ger han sig ut på nätet och skriver kränkande kommentarer och tar sig friheter som ingen normalt begåvad människa ..oavsett nationalitet..skulle företa sig.

Han tycker att han är illa behandlad i Sverige och har klara problem med auktoriteter..kvinnor som bloggar och säkert andra kvinnor också. Han beter sig som andra män som har svåra kontrollbehov och ägnar sig åt maktutövning och det tar han ut på kvinnliga bloggare.

Den här mycket otrevliga typen har av någon märklig anledning börjat kommentera min blogg igen och här får han inget utrymme till okväden.

Därför..mina vänner.. har jag stängt av den öppna möjligheten att kommentera mina inlägg..jag granskar dom först! Mina regler här på bloggen är ju mycket enkla (se bilden nedan) och eftersom jag också är en mycket konsekvent kvinna så gör jag som jag säger och polisanmäler hot och kränkningar.

Det är så det går till i ett demokratiskt samhälle där makten tillhör folket och inte enskilda diktatorer som försöker skrämma folk till tystnad!

Skaffa dig en bra lördag..det tänker jag göra!

 

Regler

2 kommentarer: