fredag 5 augusti 2011

Jobbar på saken..

Fredag kväll och så slog förkylningen till Ledsen. Längesedan sist och jag trodde först det var känningar efter allt slipdamm jag dragit i mig när jag försöker komma ner en bil på listan över sommarprojekt.

Jag skulle startat detta delprojekt tidigare, helst i början av maj, men har inte hunnit. Jag håller på att renovera NÅGRA STYCKEN Grythyttestolar och det är ju underarbetet som är viktigast för hållbarheten så idag har jag slipat själva järnramen ...sedan slipat 12 st bortskruvade teakribbor som sedan oljats in och ligger på tork..nu snackar vi alltså om DEN FÖRSTA STOLEN Ler

Lillgreken är som en unge när jag håller på med något annat än honom. Han hittar antingen på ngt bus som gör att jag måste ingripa eller så skäller han på mig så han ska få uppmärksamhet. Vi jobbar på passivitetsträningen..att ligga stilla och inte valla flugor , matte, fåglar, grannar och allt annat som rör sig i omgivningen. Det brukar gå mer eller mindre braJag vet inte men han måste ju lära sig för annars blir det jobbigt för honom OCH matte som tappar fokus när det ska göras något sammanhängande.

Han långrastas..får träna skallen med diverse små övningar och sen tycker jag att det är heeelt ok att han vilar..vilket han själv inte klarar av mer än de gånger han är skittrött. Linda D, har du ngt bra råd är jag tacksam!

Mitt i inoljningen av träbitarna började han dra och tugga i /på min sko..hur kul är det att måla och ha hunden hängandes i skon då..på en skalaUtomjording

Kan tala om att tanken snabbt for genom huvet “TILL SALU” var rubriken..nejnej är du tokig!!!..det går helt enkelt inte att vara  utan lillgrekar som heter StawrosRött hjärta

Det är lätt att prata om sånt som inte fungerar..istället skulle jag prata om hur duktig han är och ALLT han kan. Stanna är  klockren..han stannar i steget och står still tills han får frikommando..funkar jättebra, även när han är lös, när det kommer andra hundar..och harar..och ekorrar.

Vänta..ca 5-6 meter före mig, när han är lös, väntar han genom att stanna och söka ögonkontakt..jag visar med handen att han kan fortsätta och då knallar han vidare 5-6 meter och väntar.

Gå fint funkar riktigt bra..gå fot ..sisådär. Apport går riktigt bra 9 ggr av 10.medmeramedmera. Så det är ju bara konstatera att han är jätteduktig den 6 månader gamla valpkillen. Glad, modig och vass i skallen är nog en bra beskrivning!

3 kommentarer:

  1. Vill du ha råd på saker som tröttar ut honom eller råd hur du får honom att slappa?

    SvaraRadera
  2. Gissar på hur man får en hund att slappa...
    På mina har jag kört så att när det är vila så ÄR det VILA.
    Kanske sätta upp en liten minihage av fyra kompostgaller där han kan vara, ändå med och ute men hålls i schack. Lägg ett lakan över hela hagen så att det blir som tak men öppet på två-tre sidor. Vattenskålen däri men that´s it. I hagen vilar man. Han kommer låta i början, kanske flera gånger innan han fattar hinten.
    En sak att prova?

    SvaraRadera
  3. Slappa.var det! Bra tips med hage..Tack! Har ju använt buren inne till och från men jag får nog lov att köra någon "Vila i bur/hage" mer konsekvent.

    Det här som alla säger att "valpar sover så mycket" är inte min upplevelse..jo OM jag sitter still bredvid kan han koppla av och riktigt sova men om jag gör saker följer han mig som en skugga.

    Ska ta tag i träningen med "Vila är vila" borde ha gjort det för längesedan känns det som!

    Hur länge vilar dina hundar och hur ofta?

    TACK Linda!

    SvaraRadera