onsdag 3 augusti 2011

Mer samhällsförakt del 2..

Försöker ju hålla mig uppdaterad om vad som händer med- och kring Barnen i Mark. Patrik kommenterade bloggen i går med tips om att det åter skrivits om “ärendet” ..Tack Patrik!

Läste först vad fostermamman Eva skrivit på SVT debatt och sedan en vad som skrevs igår på Nyhetsverket.se och de slutsatser jag drar är att det är katastrof rent rättsäkerhetsmässigt för Barnen i Mark och för barn i allmänhet som behöver skydd och beslut av socialtjänsten.

Ja, jag vet att det kan tyckas att jag generaliserar men med så pass många “ärenden” i ryggsäcken är det en av slutsatserna jag kommer fram till.

Alla exempel jag har i ryggsäcken är inga som granskats av media men som jag är alldeles säker på att om FN som stadgat barnkonventionen ..du vet den som Sverige skrivit under..vilket betyder att dokumentet antagits av Sverige att efterfölja..FN skulle komma fram till att Sverige, med både Socialtjänst och Socialstyrelse  i spetsen, bryter mot konventionen.

Vid en rättegång jag deltog vid som åhörare där barn och mamma var brottsoffer..där var det ju självklart så att mamman ..den vuxne..fick ett målsägandebiträde. Barnen som i de uppspelade videoförhören vittnade om hur de vid många tillfällen utsatts för brott i nära relation…tror du de hade ett eget målsägandebiträde? ..den historien  ska jag skriva en bok om när den är slut, för den pågår med hjälp av socialtjänsten som inte tar varken barnkonventionen eller 4 st anmälningar om att barn far illa på allvar! ..SKITSVERIGE!

Jag känner mig maktlös och det vet jag fler som gör när det/de vi kallar samhället har tappat förstånd och empati. Socialtjänstlagen SOL ska vara ramlag som möjliggör men i ALLA exempel jag tagit del av har lagen använts till skydd av brottsling ..ursäkta jag menar handläggare..barnen som drabbas är ju inte i fokus..för barnets bästa..den stadgan har de missat helt.

Jag tänker ofta på Barnen i marks förste handläggare (minns inte hennes namn) som intervjuades i Uppdrag Granskning och sa med gråten i halsen “HUR mycket och vad mer ska behöva utredas” hon sa också “Har man knutit an så har man ju gjort det..”

Undrar vad de små Barnen i Mark tänker i sina små huvuden innan de somnar i sina nuvarande sängar på kvällarna?

Undrar hur de kommer slå tillbaka på samhället om några år?

De som skadat ställs inte till svars och min sista slutsats för ikväll blir att de har fått kvitto på att det är helt ok att fortsätta skada..utan förstånd och empati med stöd i Socialtjänstlagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar