onsdag 7 juli 2010

den undre världen..

Jaa där var jag idag..i Sala silvergruva. Kören..eller vad man ska kalla den åkte ner i den stora hissen 155 meter ner i gruvan för att sjunga! Trevligt initiativ av körledaren eller hur!?! Glad i hågen tog jag fram den medhavda jackan och satte ordentliga skor på fötterna..och det var väl tur det. Det jag borde ha gjort eller rättare sagt tänkt var frågan.."undrar om det finns några lampor där nere i gruvan?"

Emellertid uteblev den tanken å iförd ordentliga skor och jacka och hjälm på huvudet klev jag in i hissen som rymde 26 stycken personer. 4 minuter tog den 155 meter långa färden och sen var vi framme. Den alldeles enastående duktiga gruvguiden öppnade hissdörren och.."nu vart det kväller!" skulle rumpnissarna ha sagt..BECKSVART var det i underjorden. Jaa tydligen någon enstaka ljuspunkt och guidens oljelampsfackla men för mig som inte har tillstymmelse till mörkerseende ..svart!

Hängandes i älsklingens arm stapplade jag genom Sala silvergruva i + 3 grader. detta stapplande tog 1,5 timmar och rätt som det var sa älsklingen -"nu får du böjade dig ner för det är lågt till tak!" mmm ..vilket äventyr och jag funderar fortfarande över VARFÖR jag inte tänkte att det kunde vara mörkt där nere i underjorden..hade jag vetat hade jag ju aldrig åkt ner men å andra sidan har jag nu för första gången varit där..155 meter ner i backen ..utan ljus och för det betalade jag 200:-..jaa vad säger man.

Jodå vi sjöng därnere. Tror du jag såg dirigenten? :)

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad trevligt att ni är på Tärna!
    Jag var förbi i tisdags fm för att kolla ansökningar och att skolan stod kvar. *L*

    Jag såg inte er då. Hade ni gömt er? *L*

    Ha det bra så länge!
    /Magareta

    SvaraRadera
  2. Tusan vad synd..ryktet sa att du skulle dyka upp men vi är ju på kurs så det ville sig inte riktigt med timingen och så. Fö hade vi gömt oss i gympahallen:)

    Vi har det bra!..detsamma!
    Ewa

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Kom på en sak till ..
    Du skrev om magkänslan i något inlägg från veckan, och jag håller med V., kör på den. Det har jag sagt förut. ;)

    /Margareta

    SvaraRadera