torsdag 15 juli 2010

Om journalistik..

På förekommen anledning har jag ägnat morgonen att var riktigt irriterad..det är inte bra att gå igång när man som jag är sååå nervarvad och dessutom brukar jag inte läsa tidningen på morgonen så..VARFÖR just idag??

Artikeln handlade om det digitala journalsystem jag utbildar i. Jag har läst artikeln med tre olika glasögon..glasögonen som prenumerant..patientglasögonen och slutligen med IT-pedagogglasögonen. Oavsett vilka glasögon jag läser med så slås jag av en mycket onyanserad och dåligt återgiven bild och jag blir rädd..rejält rädd!

Som prenumerant blir jag förbannad över att jag inte får läsa om ämnet med en nyanserad bild hur journalföring har gått till innan införandet av den digitala varianten. Jag vill ha en nyanserad bild av hur det var innan och hur det fungerar nu..inte sån sensationsjournalistik som handlar om att människor avlider pga Cosmic för det förstår jag i egenskap av vanlig läsare att programmet inte kan ta livet av någon utan det måste ju handla om andra saker.

I egenskap av patient blir jag ju såklart skiträdd och tror att det är som doktorerna Svensson och Carlsson säger att Cosmic är patientfarligt..OJOJOJ..vad innebär det för mig som patient om jag behöver få hjälp av vården och jag tror också att eftersom det är dr Svensson och kollegan Carlson som uttalat sig och det inte går att läsa om några som helst fördelar med Cosmic så är det säkert som dom säger och jag får då överväga att söka vård i ett annat landsting om jag behöver vård.

Med IT-pedagogens ögon läser jag en mycket dåligt återgiven och onyanserad bild av programmet och hur man använder det i vården och jag kan av lojalitetsskäl inte skriva allt jag tänker men jag kan ju säga att med IT-pedagogögonen på så blir bilden av Cosmic i sammanhanget suddig.

Alltså..VLT kan ju inte var nöjda med publiceringen av artikeln..dåligt underbyggd..eller onyanserad på många områden. Rubrikerna talar sitt eget språk..det är sensationsjournalistik man strävar efter..rubriker som säljer. Jag tycker i ett etiskt och moraliskt perspektiv att det borde vara medias skyldighet att vända på varje sten för att få en så korrekt bild som möjligt av det man vill berätta om. Vidare tycker jag det är märkligt att herrar, doktorer Svensson och Carlsson får så mycket utrymme i VLT..konstigt!

Mot barnvakteriet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar