söndag 18 juli 2010

Inte bara IT-pedagog..

Neej det bor nog en liten IT-tekniker i mig också;) Är så nööjd att åter kunnat lösa ett tekniskt problem med den stationära datorn här hemma eller rättare sagt två problem men det ena var mer av mjukvarukaraktären.

I morse..när jag hade kört igång den..datorn så upptäckte jag att något var vajsing. Inernet gick inte att nå så jag kollade routern..inga problem..kopplade upp mig från en annan dator och det funkade så då visste jag att problemet var lokalt på den stationära.

In i kontrollpanelen>System>Enhetshanteraren och såg där att nätverkskortet hade tappat drivrutinerna av Plug and Play karaktär. Jaha..det var ju bara att köra igång guiden då för installation mmen då behöver man ju ha drivrutiner att installera och den CDn hade man ju inte och hur ska man göra för att hämta på nätet när man inte har tillgång till internet eftersom det nu var nätverkskortet det var fel på?

Ut på nätet från en annan dator igen då och försöka läsa sig till och hitta ett ställe för möjlig nerladdning av nämnda rutiner. Under tiden jag läste så fick jag några andra tips också..det är bra med tips att lägga på minnet men jag hittade inga drivrutiner som passade kortet..förstås!!

Hmm..byta kort kanske?? och sagt och gjort var det bara att öppna datorn..montera ut och i och skulle det funka då?? Japp..så blev det och det var några moment innn jag fick det att funka men dom får vi ta en annan gång.

Prinsessan kom nu och det ska ordnas med saker inför det stora semesteräventyret som börjar i morgon så jag måste dra nu!

Mot västkusten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar