torsdag 8 juli 2010

En glad överaskning..

Fick jag i måndags när vi kom hit till Tärna folkhögskola. När jag handhälsat på några av kursdeltagare var det en röst som sa -"Ewa, känner du igen mig?" det gjorde jag inte men jag tittade ordentligt såg jag något väldigt bekant..svårplacerat men bekant. -"Jag ska byta glasögon" sa  damen och bytte och jag blev inte klokare av det. Damen berättade då att hon var min lärare på gymnasiet!! och då var det ju självklart..MEN så roligt!!..min klassföreståndare på gymnasiet för 34 år sedan!!..Visst är det märkligt att vi träffas just på Tärna?

Lärarinnan har gått i pension för några år sedan och har ett minne som få..hon kommer ihåg mycket mer än vad jag gör och det är fantastiskt roligt att diskutera lärarna från förr med en som var med då.

Min lärare i företagsekonomi tex..en oduglig en som jag inte hade så mycket nytta av..han kunde helt enkelt inte förklara saker jag behövde veta. -"hmm" sa lärarinnan.."det måste vara han som hade filttofflor på sig hela tiden"!. Jag har inget minne av några tofflor men jag sa -"han var som en filttoffla hela han" och min fd klassföreståndare höll med och sen skrattade vi gott.

Hon påstod att jag var en duktig elev..hmm jag undrar om hon verkligen minns rätt där? Jag har framfört att jag tycker hon borde ha stått på sig mer när jag valde bort stenografin för den hade jag haft stor användning för i livet men det visste jag ju inte då. Detta påpekande har resulterat i att jag ska gå en kurs i stenografi för min gamla klassföreståndare och hon ska gå en datakurs för sin fd elev..bra deal va?

Nu är det bara en dag kvar här på Tärna. Vi har, tillsammans med de andra kursdeltagaren i de olika kurserna som pågår här, haft en liten uppvisning på vad vi gjort under veckan och det var fantastiskt att se vad de andra gjort men även vad vi har åstadkommit i form av sommarsång.

Jag måste ge en liten eloge till Tärna folkhögskolas rektor Birger Forsling som på sitt enkla sätt önskar alla varmt välkommen tillbaka till det här stället. Jag har hört det förut och han lyckas förmedla det på ett enkelt och ärligt sätt.

Japp..det blir väl till att packa lite nu du. I morgon bär det av mot husvagnen igen..borta bra men hemma bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar