torsdag 24 mars 2011

Bloggfenomen..

God torsdagsmorgon! Snöhögen på baksidan är snart ett minne blott och det känns som en symbol för vårens inträde att få bort den!

Har ju många gånger skrivit om sociala media ..om fenomenen man kan iaktta och mitt eget intresse att skaffa kunskap om kommunikativa företeelser.

Idag länkade min bloggarvän ღ Bunny ღ till debattartikel på SVT debatt.

Artikeln belyser bloggandet ur ett feministiskt perspektiv eller egentligen handlar det om att män kommenterar kvinnors bloggar och sen kan det tolkas på olika sätt vilket framgår av kommentarerna som hör till artikel.

Intressant och rekommenderas om du är intresserad av att iakkta människors tankar om feminism ..hur det sk näthatet tar gestalt ..mäns tankar om våldtäkter och våld i nära relation jaa ..stort och engagerande ämne.

Eftersom jag är larvigt intresserad av själva fenomenet och inte har för avsikt att kasta mig in i en politisk debatt i ämnet som skulle kunna handla om vad är rätt och vad är fel ..lite svart/vitt onyanserat så slås jag av efter att jag tagit del av kommentarerna att det fortfarande 2011 när mäns våld mot kvinnor debatteras så är männens ställningstagande MOT våld i nära relation sparsam.

Fortfarande skjuts ansvarsfrågan på kvinnor att förklara och försvara frågorna om varför våld i nära relation ..våldtäkt och kvinnomisshandel förekommer. Jag menar att det måste gagna människosläktet i allmänhet om “De goda männen” tar bladet från munnen och berättar om vad de tycker om män som begår våld mot kvinnor.

Tystnaden bidrar till att våldet ..näthatet ..normaliseringsprocessen får finnas. Om det vore så att dessa frågor debatterades oftare och av män så tror jag världen skulle se annorlunda ut!

1 kommentar: