lördag 12 mars 2011

Försäkringskassan på tapeten igen..

På en lördag och jag blir förbannad över att den förbannade myndigheten över huvudtaget finns!

Hela tiden kommer man i kontakt med och får information om hur den jävla Kassan behandlar människor..även på lördagar tar myndigheten plats i folkhemmet.

Den här gången stördes lördagsfriden av informationen om att en person i det nära släktskapet hade fått en kallelse till polisförhör efter att polisanmälan om bedrägeri hade gjorts av..just det..FÖRSÄKRINGSKASSAN.

Till saken hör är att personen i fråga INTE har nyttjat sjukförsäkringen i stort sett alls tidigare. Ingen information om vad det gällde fanns i kallelsen men eftersom sjukförsäkringen nyttjats max en vecka (VAB-dagar utspridda över 4 månader) så ställer man sig frågan..hur och vad kan klassas som bedrägeri?

Den till polisen kallade funderar om vederbörande möjligen kan ha skrivit fel datum på en dag som VAB-nyttjats..något annat kan inte vara aktuellt eftersom Försäkringskassan inte anlitats till något annat än just VAB.

Då vaknar förståss HITLER i mig och jag funderar över HUR kan den förmodliga felskrivningen av ett datum leda till polisanmälan??? Har dom ingen jävla urskiljning alls på kassan.

Finns väl hur många exempel som helst på att det förekommer bedrägeri av den omfattningen att folk under långa perioder lyckats få ersättning ..sådan dom har lurat till sig och det är ju inte alls OK men 1 VAB-dag pga eventuellt felskrivet datum det borde man väl kunna reda ut telefon men helst brevledes innan man gör en polisanmälan!

Neej..läste någon annans blogginlägg häromdagen nu minns jag inte vems men där bloggaren hade tankar om det var så att KASSAN medvetet försökte sätta dit folk..och tänk det tror jag. Det här exemplet är väl alldeles tydligt i det avseendet.

SÅÅÅ JÄVLA SJUKT!!!

Eftersom VABbaren inte haft något uppsåt till bedrägeri så blir det förhoppningsvis inget åtal..men jag konstaterar att det är dåligt ställt med den svenska rättssäkerheten för vanliga skötsamma människor..de andra ..icke skötsamma verkar ha hur mycket rättssäkerhet som helst!!

2 kommentarer:

  1. Jag förstår inte varför man inte inleder en dialog INNAN man gör en anmälan... :@

    SvaraRadera
  2. Det förstår inte jag heller..så onödigt..och de måste väl helt kunna se att människan aldrig har uppburit sjukersättning och det handlar om VAB..jag skulle direkt ha tänkt om jag kollade med arbetsgivare (vilket dom förmodligen gjort) "hmm..den här killen har ju såklart skrivit fel datum..jag ringer eller skriver ett brev så han kan rätta till det" ..så hade jag tänkt.

    Jag hade inte tänkt " Jahaja..här är det en som minsann har tagit VAB fast han har jobbat..honom ska jag sätta dit" ..så had jag inte tänkt om det inte vore så att jag såg att killen ifråga hade försökt få dubbla ersättningar upprepninngsvis!!

    Neej..vanligt folkvett är inget dom praktiserar på Kassan..RIKSPUCKON :@

    SvaraRadera