onsdag 12 januari 2011

Bemöta medmänniskor..

Varför ska det vara så fruktansvärt energikrävande att ha med myndigheter att göra?

För att jobba med service eller bli anställd i offentlig sektor skulle det vara OBLIGATORISKT att gå utbildningen "Ställ dig frågan varje dag - Vem är jag på jobbet för?" grundläggande utbildning i hyfs och bemötande.

Joo den utbildningen har jag gått och jag har JÄRNKOLL. Har länkat någon gång tidigare till Jörgens sida eller rättare sagt till Peakmotivations webbplats. Min vän Jörgen Oom har farit land och rike kring med sina utbildningar och föreläsningar under många år och hans devis "If it´s to be - it´s up to me" håller vad man än ska företa sig i livet.

Det var just i utbildningssammanhang vi träffades Jörgen och jag, det var i den stora personalsatsningen i en kommun i Sverige där man hade bestämt sig för att medarbetarna ska känna sig nöjda på jobbet och då behövdes utbildning och därav denna satsning där man som medarbetare behöver utbildning/fortbildning för att vara trygg i rollen  "Vem är jag på jobbet för?"

Jobbar jag då på en offentlig arbetsplats, i en kommun, i ett landsting eller på tex Arbetsförmedlingen, och det är samhällsmedborgarna som finansierar min lön så är det ju ganska enkelt..eller hur..det är mina lönefinansiärer som jag är anställd att serva..samhällsmedborgarna

Hur kan det då komma sig att man uppträder i rollen offentliganställd som ett (ursäkta) arsel?..nja det är väl  så att den personliga läggningen kanske inte lämpar sig att jobba med service men det skulle inte skada med utbildning i allafall.

Joo då ..senast i förrgår reagerade jag starkt i en situation i en reception  där receptionisten (ansiktet utåt)..den som jobbar med att träffa samhällsmedborgaren först..tar emot..ska hälsa välkommen..få samhällsmedborgaren att känna sig trygg och välkommen ..jaa listan kan ju göras lång på små viktiga delar i bemötandet men detta (ursäkta) arsel gormade och hennes tonläge och kroppsspråk förmedlade med all önskvärd tydlighet tyckte hon det var så jäkla jobbigt med samhällsmedborgare som kom och störde henne ..HELT FEL person på den arbetsplatsen och tyvärr finns det många av dem..(hmm svårt med böjningen nu)  ars...men du förstår säkert. Hon var så oförskämd och när hon kom på att hon skällde helt utan anledning så bad hon inte ens om ursäkt!

2 kommentarer:

  1. Har du sett något avsnitt ur serien "Välkommen åter"? :)

    De gestaltar ett varuhus och dess personal som inte borde jobba där...

    Tänkte på dem när jag läste inlägget...

    Kram :)

    SvaraRadera
  2. Har inte sett:( tyvärr..kanske lika bra det eftersom blodtrycket stiger katastrofalt när jag måste bevista såna situationer

    KRAMIZ

    SvaraRadera