måndag 24 januari 2011

Kommunikationssvårigheter..

Gårdagskvällens bråk i en Facebookgrupp som jag tillhör tillhör kategorin "Intressanta fenomen".

Funderar över hur någon människa kan gå igång och visa ilska och sen få "svansen" med. Att man inte tycker lika om saker..alltid är ju sunt och det är bra att säga vad man tycker MEN för den delen är det INTE OK att gå till rena personangrepp.

"Svansen" (och man kan ju fundera hur jag har identifierat) ,,joo..i det här fallet ett antal FB medlemmar som bara "dök upp" och la märkliga kommentarer i syfte att "piska upp" stämningen.

Samma fenomen som i idrottsliga sammanhang där "svansen" till de som ser det som sin uppgift att skapa bråk.

Jag funderar över om det är så att människors inneboende frustration behöver få utlopp och det är därför fenomenen uppstår. Språkets betydelse då?..jaa..det är beklämmande och inte ett dugg konstigt att ilska uppstår då avsaknaden av nyanserade kommentarer var total..icke tolkningsbart och därmedf ullt av utrymme för tolkningar. Frustrationsskapande att inte förstå vad folk menar.

Det är faktiskt inte ett dugg konstigt att det är krig i världen när människor med samma språk inte har förmåga att prata med varandra...när inte respekt finns och där spänningen över vad som ska hända tar överhanden och bristen i kommunikationen piskar upp ilska och hat!

Respektera varandra!

5 kommentarer:

  1. svansen började med att skriva kommentar medans jag personen det handlade om.. svarade på inlägg i där allt hände. Visst får man säga precis va man tycker o tänker, Det håller jag med.
    Tjejen som skrev till mig kunde enligt en dels tycken o smak att de borde hon tagit via mailen.
    Jag kan säga att jag bara vart snäll o påpekat visa fel som tex. moderkaka är den som kommer ut vid födsel utöver barnet. Inte "huset" (livmodern) som bebisen bott i.
    å då innan hennes blogg inlägg hade hunnit bli flera timmar gammal vart den bara nåra minuter gammal så hon hann o rätta.
    Aldrig klagat på hennes ämnen, bara rättat lite fakta. Aldrig klagat hur hon är mot sin son osv. är de vänner inte ska göra. Nu i detta fall är hon inte min vän längre.blockerat henne överallt ,lr bloggen kan man precis inte blockera.
    Sen har jag visserligen självförvållad 1v på mig att få lägenhet, hade 1mån o börja med, jag har kämpat, kämpar även att ha min dotter på en fungerande umgänges plan med varannan helg. I över 8år har jag kämpat att få ha henne.
    jag har sparat va hon samt jag o andra(svansen)skrev i facebook i detta sammanhang.
    jag tog ut frustration över min trötthet på allt som hänt. kaka på kaka effekten, och på detta sömnbrist,mardrömmar.
    Fattar inte att jag fortfarande står upp på benen !?

    SvaraRadera
  2. Hej Pandastar83!
    Vill vara tydlig med att mitt inlägg här i min blogg inte avsiktligt ämnar hitta "syndabockar" i gårdagens känslosvall på FB!..jag tar INTE ställning för eller emot.

    Jag är av den åsikten att alla får skriva vad dom vill MEN i respekt och inom ramen för de lagar vi har i Sverige..där yttrandefriheten är en grundlagstiftad rättighet och brottsbalken styr över när det i tal och skrift handlar om kränkning..diskriminering osv.

    Du gör helt rätt i att kämpa så fortsätt med det! Ett tips från en rutinerad "kämpe" är att lägga kraften på kampen och strunta i de som tycker sig veta en massa för Du vet vad som är bäst för dig..det kan ingen annan veta!

    Ja visst ja..Svansen..det är min benämning på alla som skrev kommentarer och..som jag tolkar det..hade behov av andra saker än att stötta någon i ordväxling. Jag skrev om svansen för jag tycker det är ett intressant fenomen ..inget annat!

    Åter är jag Tydlig med att min avsikt är att INTE delta i något ställningstagande för eller emot!

    Sköt om Dig och kämpa på..trägen vinner :)
    /Ewa

    SvaraRadera
  3. Helt ok.. förstog va du mena med svansen :) men ville bara få fram att jag inte avsikligt bad svansen börja. utan jag blev rätt paff/arg/frustrerad av inlägget i sig, svansen började o själv inte hann säga mitt. de va juh riktat till mig. :/
    Ville bara få fram min synpunkt i på de hela med lite "detta har hänt"
    Så du själv kunde göra dig en större egen uppfattning av de hela, utöver tjafset på facebook.

    och de jag mena med vängrejen. man ska juh hjälpa o supporta en vän. överhuvudtaget. Tänkte inte de gäller bara detta fall.
    Jag kämpar varje dag,försöker rycka på axlarna men vissa dagar blir de för mycket..Den dagen blev de föör mycket.
    Tack ,sköt om dig med. ska göra mitt bästa o kämpa.
    /pandan

    SvaraRadera
  4. Vad bra "Pandan"!! då är vi "on speaking terms" och "no hard feelings"

    I bland blir det bara för mycket och jag förstår att du har goda avsikter..det är det viktigaste!

    Ägna nu kraft och styrka till det som behövs göras..jag brukar säga "en sak i taget..det viktigaste först" ..den är bra tycker jag så den devisen brukar jag följa.

    och du..den här vill jag skicka med dig också "Jag tar ansvar för mig..alla andra får ta ansvar för sig"

    Kram på Dig!
    /E

    SvaraRadera
  5. precis no hard feelings o jag försöker ta en sak i taget..
    o de sistnämnda gör jag så gott jag kan.
    tack,kram

    SvaraRadera