söndag 23 januari 2011

Vad är sant och vad är falskt?..

Tror faktiskt jag använt rubriken tidigare men hittar inte inlägget :)

Jag brukar ställa mig frågan.."Är det här sant?".."eller möjligen falskt?" och pysslar man med programmering vet ju alla som gör det att det ibland krävs lite funderingar över "if".."then".."true".."false"..

I verkliga livet kan det ju vara så att man tagit reda på fakta och tycker sig sitta på sanningen men senare visar det sig att man inte vägt in precis alla fakta..eller tolkat fakta utifrån sina egna behov.

Det kan vara så att "Min sanning är min" och "din sanning är din" och båda är rätta. Samtidigt som det kan var så att båda har fel!

Har återkommande skrivit om TA-Transaktionsanalysen som är en är en psykologisk teori och används som terapimetod. En humanistisk teori som innebär att man menar att:
Människan är god innerst inne
Människan har en fri vilja
Människan är ansvarig för sina handlingar: 


Filosofen Jean Paul Sartre sa:

"Man kan inte bestämma vad andra gör mot en – men man kan bestämma hur man ska hantera det."

Transaktionsanalysen delar in vårt psyke i tre typer av jagtillstånd som kallas Vuxen, Förälder och Barn.
I TA används begreppet "Psykologiska spel" och rollerna i spelen är
Förföljare, Offer och Räddare. Rollen växlar hela tiden mellan personerna i det psykologiska spelet och en sanning för mig är att är man medveten om rollerna och spelen som pågår ständig på alla dom arenor vi rör oss..då..i medvetenhet..kan man faktiskt välja vilken roll man VILL ha.


Medvetenheten gör att jag inte..med automatik..HAMNAR i offerrollen utan om jag frågar mig själv vilket JAG jag vill använda..vuxen..förälder..eller  barnjag ..därefter kan jag välja förföljarrollen istället för att med automatik..utan att reflektera bli offer utifrån mina barnjagserfarenheter.


Flummigt för en som inte är insatt i TA men jag rekommenderar varmt att följa länkarna ovan för att få mer information..

För att detta inte ska bli en bok..återkommer jag mer kring de psykologiska spelen och rollerna vi spelar..ALLA vi människor!!!


Joo då..spelen pågor överallt..tom på Facebook :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar