tisdag 4 januari 2011

Sårbarhet..

Även om jag inser bekvämligheten med att många av de samhälleliga funktionerna har digitaliserats så behöver man bara gå till sig själv för att upptäcka hur sårbar man är när det outtalat förväntas av en att man ska förstå alla dessa elektroniska tjänster som skapats för att rationalisera.

I dag tänker jag på Försäkringskassan som har tekniska problem med sitt datasystem. Morgon tv berättar så informativt att "de som väntar på utbetalningar från Försäkringskassan, ca 6 000, personer, får vänta några dagar extra" intressant! Vad jag inte riktigt förstår är att om jag har tekniska problem med min dator så jag inte kan förmedla mig med Försäkringskassan får det konsekvenser för mig...och nu när Försäkringskassan har tekniska problem får det också konsekvenser för mig!..konstigt tycker jag!

"Handläggningen låg nere under hela gårdagen" sa de på Rapport...vad gjorde då handläggarna på Försäkringskassan igår tycker jag är en berättigad fråga. De verkar inte haft något fel på nätverksservern i alla fall det kan man tydligt se via Creeper .Vet du inte vad Creeper är så är det ett enkelt övervakningssystem för den allmänhet som vill kunna se vad våra svenska myndigheter, militär och politiska partier är ute och letar efter för information på det svenska Internet.

3 kommentarer:

  1. God Middag!! :)

    Jag skrev om detta igår kväll... Oj!! Har du sett hur FK flitigt besökte det inlägget... Så flitigt att det genererade till ett nytt om det idag...

    Hoppas solen skiner på dig idag!!

    KRAM!!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jaa..jag läste inlägget i morse..och nu vet vi ju hur de fördrev tiden i går..handläggarna på försäkringskassan ;)

    Hoppas din kontakt med enhetschefen resulterar i bot och bättring..undrar hur deras policy ser ut för användning av internet på jobbet?..och kontrollen av hur användarna använder internet i sin yrkesutövning på skattefinansierad arbetstid!!

    Kram på Dig

    SvaraRadera
  3. Säger som jag brukar... Vansinne! *skrattar*

    Vet du... Jag tror inte ens hon brydde sig eftersom hon försökte förklara bort det hela tiden... Och vadå att inte ens deras IT skulle vilja klicka på länken... *harklar mig* Vilket BS! ;)

    Kram!! :)

    SvaraRadera