måndag 31 januari 2011

Fantastiska erbjudanden..

Vi som gjort oss smått beroende av den digitala världens möjligheter att kommunicera, uppleva, dela- och hämta information vill ju hitta så bra lösningar som möjligt, för att göra det enkelt för oss.

Minns när älsklingen och jag for runt och skulle skaffa oss en ny tv. Jag vet faktiskt inte hur många besök vi gjorde i butiker som säljer tv och kringutrustning.

Till slut, för att göra en väldigt lång historia kort, hade vi turen att hitta RÄTT FÖRSÄLJARE, för det var vad som krävdes för vårt inköp..vi fick helt enkelt BRA guidning för vårt behov!

Samtalade med lillasyster i går kväll. Som nya husägare har syster och svåger "djunglat" genom div erbjudanden..för det är en "djungel" i utbudet att hitta bra lösningar för användande av telefon, datorer, tvn och ev digitalboxar. Det är också en "djungel" när man ska skaffa sig kunskap om utrustningen när man väl har skaffat den.

Vet du hur mycket man behöver känna till om diverse olika standarder för att kunna göra rätt inställningar på enheterna som ska funka tillsammans?

I alla fall..Systern och svågern bestämde sig för Telia som leverantör av de signaler som krävs för att använda telefon, datorer och digital-tv.

Från dag 1 har det inte gjort annat än trasslat. De kan inte ringa samtidigt som tvn är på..ringer det och man tänker svara i telefonen slår tvn av!!

Datorerna har ganska frekvent INGEN kontakt med nätverket så de kan komma ut på webben..När de pratar i den stationära telefonen hör man inte vad som sägs osv.

Efter många om och men har Telia nu upptäckt att det är något fel på kabeln som ligger nedgrävd i grannens häck :)..pga tjälen i marken kan det felet inte åtgärdas förens tjälen går ur marken!

Jaja fel kan det ju bli MEN att betala för den fullkommligt ofullständiga tjänsten under tiden..är inte det liiite konstigt..nästan 1000:-/mån!..säger bara jösses!

Ytterligare en "lustig" detalj..i Telias paket som syster och svåger valt ingår en inspelningsbar digitalbox. Jättebra kan tyckas MEN boxens digitala möjlighet att spela in är dock begränsad..VÄLDIGT begränsad eftersom det bara går att spela in det programmet man tittar på *skrattar*..vissst är det bra?? då kan man ju se just det programmet hur många gånger man vill!!!

5 kommentarer:

  1. Men vadå... De måste betala helt pris trots strul... Inte ok... :(

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag heter Jens och jag arbetar med sociala medier på Telia.

    Det som du har skrivit om låter inte alls trevlig och vi vill inget annat än att hjälpa din syster. Självklart skall de inte betala för tjänsten när den fungerar. Vanligtvis kompenserar vi i efterhand när vi ser felets omfattning osv.

    Kan du vara vänlig och be dem kontakta mig på länken nedan så skall jag se till att vi får lite klarhet i vad som har hänt.

    Med vänlig hälsning

    Jens Tornfalk
    Telia Kundservice.

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Jag var ju lite sinnesslö och missade ju att skicka med länken.

    Här kommer den: http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

    Ursäkta. :)

    //Jens

    SvaraRadera
  4. Hej Jens på Telia!

    Som IT-pedagog blir jag glatt överraskad över Din funktion att bevaka sociala medier!

    Självklart ska jag förmedla länken till syster och svåger! Som du kanske förstår på den beskrivning jag lämnade i inlägget så är det inte alldeles enkelt att förmedla sig med dom..ringde nyss men de väljer nog att titta på tv och då kan de inte svara för då slocknar tvn :) maila går ju sisådär efter som de ytterst sällan kommer ut på nätet med sin utrustning.

    Jag provar sms..så ska jag nog lyckas!

    Tack för att du uppmärksammat problemet..bra jobbat!

    Med vänlig hälsning
    Ewa

    SvaraRadera