måndag 3 januari 2011

Måndagsryck..

Så här på årets första vardag känns det som jag behöver göra ett litet ryck!

Hushållsnära tjänster till att böja med..sen en liten utflykt till Rocklunda med Prinsessan som ska åka skridskor..Platsbanken ska bevakas och sen måste man ju ha något till livs också..den dagliga powerwalken ska ochså få utrymme i dagens agenda.

I morgontv berättas att de sökt Stefan Hanna för intervju men inte lyckats..det med anledning av hans uttryckta åsikt om att införa "fetskatten". Enligt svt är det inte bara de feta han vill åt kommunalrådet i Uppsala utan även pensionärerna som han i ett tidigare blogginlägg  liknar vid ett svart hål...

Det svarta halet ar andelen vuxna som forsorjs av andra i forhallande till den totala populationen. I den andelen maste man rakna in pensionarer eftersom vart pensionssystem inte alls ar uppbyggt som vissa tycks tro dvs att man sjalv betalar in sin pension. 

Enligt Uppsala Nya Tidning tycker Stefan Hanna att bland annat  konstnären Lars Vilks inte bör omfattas av yttrandefriheten, att bidragsfuskare ska få skämmas i hyenadräkt och att flyktingar är våldsbenägna.

Som jag skrev igår finns det inget annat alternativ för herr kommunalråd än att avgå och be om ursäkt! Jag är glad att jag inte bor i Uppsala där han huserar i beslutsfattande ställning...Sverige 2011..och det är nog inte bara Sverigedemokraterna som vi behöver oroas oss över.

10 kommentarer:

  1. Varför oroa dig för SD? För att Hannas parti med gelikar sagt att du bör göra det?

    SvaraRadera
  2. Hej Patrik,
    Nu råkar det vara så att med 51 års erfarenhet av livet så har jag koll på mina värderingar och behöver lyckligtvis ingen som helst vägledning i mina åsikter.

    I "min värld" är alla människor lika mycket värda oavsett! Vi får också uttrycka vår åsikt och yttrandefriheten är en självklarhet som den dock inte alltid varit.

    Demokratin som för oss här i Sverige styrs av våra grundlagar och den ordning vi har för beslutsfattande är också vägledande för hur saker och ting får gå till.

    Som samhällsmedborgare i det svenska samhället är det av yttersta intresse att människor som fått förtroende att fatta beslut i för mig angelägna frågor företrädesvis har rätt inställning till de grundläggande värderingarna där jämlikhetsbegreppet vägleder hur vi bör förhålla oss till våra medmänniskor.

    Allt det grundläggande gör att jag kan säga att Stefan Hanna bör avgå..det behöver inte förklaras ytterligare!..inte heller mitt ställningstagande mot SD.
    /Ewa

    SvaraRadera
  3. Den motivationen håller utmärkt vad gäller Stefan Hanna och förmodligen fler centerpartister än så, men hur den relaterar till ditt ställningstagandet mot SD... jo det skulle du faktiskt behöva förklara.

    SvaraRadera
  4. Vad jag behöver göra eller INTE behöver är det bara jag själv som bestämmer! Respektera det!

    Bloggen är MITT forum där jag skriver om vilka tankar jag har om saker och ting och den är INTE till för att föra diskussioner om politisk åskådning...alltså INGEN politisk blogg!
    /Ewa

    SvaraRadera
  5. Det är så trist...

    Det är pga såna som P som kommenterar och vill ha debatt i min blogg som jag numera väljer att radera kommentarer... Det är synd och det är inte jag, men som Ewa skriver, det är MITT forum där MINA åsikter och tankar framförs, det är ingen lekstuga för anonyma människor som vill jävlas...

    Kram Bunny^^

    SvaraRadera
  6. Självklart respekterar jag ditt beslut, men tråkigt och oväntat att du inte vill ha debatt och förklara vad du menar. Jag trodde man hade en blogg just för att man ville debattera med andra, inkl. sådana som har annan uppfattning än den egna, inte för att försjunka i sin egen inskränkthet.

    Bunny... du vet väl att du kan stänga av kommentarsfunktionen i wordpress? Då slipper du uppleva att vänligt sinnade människor (och ev. andra) "jävlas" med dig.

    SvaraRadera
  7. Patrik... Jag är fullt medveten om det, och har haft det så ett tag förut... Men då går jag miste om fina männskor som Ewa, och det vill jag inte!

    Jag tycker istället att om man stör sig på något så surfar man vidare! Alla tycker olika och varför hålla på att vara dum och skriva elakheter...

    Är herrn med...?

    Kram till Ewa!!

    SvaraRadera
  8. Ps, Tack Ewa att du tog bort kommentaren som blev en dublett :)

    SvaraRadera
  9. Bunny,

    Jag kan inte se vad jag skrivit för elakt här. Men av dig fick jag höra att "såna som jag" tvingar dig att radera kommentarer på din blogg, och att jag tydligen tillhör kategorin anonyma människor som vill jävlas. Så är det inte. Däremot har jag väl den (dåliga?) egenskapen att ifrågasätta det mesta.

    Min visit här började med att jag sökte nyckelordet "Sverigedemokraterna" på nyligen.se, och då fick träff på Basfarmors blogg (bland många andra förstås). Och min visit slutar i och med detta inlägg.

    Spela mycket bas och ät mycket morötter... Hejdå :-)

    SvaraRadera
  10. Patrik... Jag uttryckte mig kanske fel... Du är inte elak och inte anonym, men jag får ändå känslan av att du vill skapa debatt... Som sagt alla har vi olika åsikter som vi håller fast vid...

    Det här kan spåra ur, så jag avsltar med att säga att jag uttryckte mig fel...

    Blev lite luddigt detta... Sry...


    Kram till Ewa :)

    SvaraRadera