måndag 17 januari 2011

Den spatiala förmågan...

Framför Idrottsgalan som visas på tv skärmen håller jag på att förkovra mig i ämnet Dyskalkyli - matematiksvårigheter. Läser boken " © Vad är dyskalkyli? Björn Adler - reviderad och utökad utgåva 2005 ISBN 91-89533-00-3
Björn Adler och Nationella Utbildningsförlaget Sverige, 2005.

Jag ställer mig frågan "Används boken i utbildning av Lärare?" ..det är ju bara ett måste!!!

Har fått en beskrivning på vad som händer i barnets olika åldrar utvecklingsmässigt från nyfödd till 10-12 års åldern..så här långt..och jag kan säga att ilskan ökar i takt med lästa sidor i boken. Inte för att boken är dålig..nejnejnej..det är tur det finns människor på den här jorden som kan sitt ämne.

MEN..lärarkåren..och jag vet.. inte alla men..ALLA lärare mina barn har haft under ALLA år..undrar hur deras kunskap ser ut vad gäller inlärningsmöjlighet för matte i olika åldrar. Ifrågasätter också STARKT om lärarutbildningen pedagogiskt täcker in behov i olika åldrar utifrån hjärnans förmåga i olika utvecklingsskeden.

Den spatiala förmågan..som jag nu har snöat in på..förmågan som är så viktig för helhetssynen..att se den röda tråden.

Jag kan direkt omsätta den spatiala förmågan till min erfarenhet av programmering..matte alltså..där är det såååå konkret att man måste se den röda tråden för att kunna programmera så att rätt saker utförs på rätt ställe vid rätt tid.

Spatiala förmågan - att se den röda tråden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar