lördag 26 februari 2011

Identitesreflektion..

Vem är du vem är jag..levande charader NotNotNot

Tror Du känner igen låttexten!

På förekommen anledning ser jag några saker som man behöver reflektera kring som deltagare på Internet och i sociala medier i synnerhet.

Sociala medier är ju samlingsnamn på webbplatser eller internetfunktioner där det pågår social samvaro..man kommunicerar..hämtar och får information ..man tar del av människors innersta tankar och kan följa det mesta för att inte säga allt om ALLA.

Facebook och twitter är kanske det man tänker på först när sociala medier nämns men i begreppet får man tänka in bloggar..diskussionsforum m fl.
Personligen tycker jag man ska REFLEKTERA innan man börjar ge sig hän åt den världsomspännande möjligheten att kommunicera och umgås. Som förälder behöver man se till att barnen och ungdomarna får den information de behöver om etik och moral..farorna med att använda sin egen identitet och reflektera över andras.

Ska man överhuvud taget delta i diskussioner och kommentera inlägg om man inte står för det man säger..eller varför kommentera överhuvudtaget om man inte vill ha en diskussion. Respekt är viktigt..om Du ger dig in på någons blogg och väljer att kommentera är det samma moraletiska förhållningssätt som gäller i facetoface möten..behandla andra som du vill bli behandlad själv.

Ja det finns mycket att säga om det här och det som väckte tanken denna gång var någon som lämnat en kommentar med tillhörande hotmailadress som direkt ledde researchen till ett forum jag inte skulle vilja man hittade min mailadress.

För det är så att VANA användare av sociala medier vet också hur man hittar information om Dig och det behöver du känna till för att kunna skydda din identitet och dig själv.

Jag ser det som ett val man gör att delta i debatter och ha åsikter men man måste känna till spelreglerna för att kunna skydda sig själv. Annars är risken hur stor som helst att du kommer figurera med namn och kontaktuppgifter på ett sätt Du inte har räknat med.

Det finns massor av säkerhet men det viktigaste är att man reflekterar över sin eget syfte med att delta i olika sociala medier. sticker man ut hakan måste man också räkna med att någon klappar till..då måste man kunna hantera det också!
REFLEKTERA MERA!

2 kommentarer:

  1. *skrattar* Jaaaaa... Vad säger man... Nu finns ju min mailadress åxå på det forumet... :O *gapskratt* Men vad göra... MÅSTE ju snoka lite ;) *fniss*

    Vad jag skrattade när jag såg vad han skrivit... *generad och äcklad*

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jaa..det blir så påtagligt att det gömmer sig alla möjliga böjelser bakom människors identiteter och i min värld får man göra vad man vill om man inte utsätter andra för något de inte vill vara med om.

    Och du vet ju varför du varit där..i forumet och då är det ju med i beräkningen att man visar sin mailadress och det är medvetet.

    Men jag tror inte en sån som "Henrik" tänker på att man lämnar spår för det gör man ju så fort man går ut på nätet.

    Och vet man inte om det kan det ju bli hur tokigt som helst.

    Tänkte på det med Lelle också att hur lätt som helst hittar man datorn han kommenterar från och hur lätt är det då inte att ta telefonen ringa företaget och berätta..det har inte Lelle tänkt på och det tycker jag är beklagligt!

    Jaja..vi vet ju vad vi håller på med i alla fall :))
    KRAM!

    SvaraRadera