onsdag 2 februari 2011

Lycklig på en skala..

Hur lycklig är Du?

Vet inte om du noterat det men mediabruset innehåller väldigt mycket snack om lycka. Lyckoforskare intervjuas om vad lycka är..Svt sänder programmet "Jakten på Lyckan och på nätet kan Du testa..jag menar om du nu inte vet om du är lycklig eller inte så kan du få hjälp med att ta reda på..Hur lycklig är du?


För mig är Lycka en känsla :)..nähä säger du säkert ironsikt..men anledningen att jag skriver så är en reflektion som for genom huvudet..."tusan..tänk om människor inte vet att man KÄNNER lycka!!" "Tänk om follk går omkring och inte vet och inte känt hur det är att vara lycklig!"

Enligt lyckoforskaren Bengt Brülde som jag lyssnade på här om dagen så fanns det olika nivåer i att vara lycklig och för honom var det att vara tillfreds med vanliga ting..med vardagen..att livet fortskred i en jämn nivå där han mådde bra..Det var lycka menade han.

I DN-livsstil sa han så här som svar på frågan om det är själviskt och moraliskt stötande att vilja bli lyckligare?
Ja, meningen med livet är i alla fall inte bara att vara lycklig. Att vara del i en större helhet, att hitta större mål att leva och kanske dö för, kan vara viktigare att sträva efter.

Men nu har de alltså ett program på tv som heter JAKTEN på lyckan...för nu ska den jagas och tas reda på hur olika saker som ev gör en lycklig ska värderas..jo just ja det finns också små tips eller jag tror de kallas strategier som du kan följa som metod i din strävan att bli lyckligARE.

Jaa..jag tänker i allafall att om skalan är 1-10 och 10 är eufori så är det oerhört energikrävande att befinna sig där  hela tiden..man kan ju varken äta eller sova så jag håller nog med att se och hitta lyckan i vardagen..nöjdhetskänslan..att vara nöjd är för mig LYCKA!

2 kommentarer:

  1. Lycka är ett sånt "stort" ord... Jag är lycklig då vardagen är lugn :)

    SvaraRadera
  2. Jaa..jag med <3 ..känner lycka när att jag ser att barnbarnen mår bra och utvecklas! Blir lycklig när jag ser ett litet leende..hör något rar sägas och när man på våren gått och väntat på att knopparna ska brista..och så gör dom det

    <3

    SvaraRadera